با توجه به قوانین طلاق توافقی بعد از طلاق می توان مهریه گرفت؟

folder_openخانواده
commentبدون دیدگاه
مهریه در طلاق توافقی

در شرایط طلاق توافقی تعیین تکلیف موضوعاتی چون، مهریه زن ، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت، ملاقات فرزند، نفقه فرزند همگی وابسته به توافق زن و شوهر دارد. و شرایط توافق تا آنجایی که با قانون مخالف نباشد، دادگاه خانواده در این خصوص دخالتی ندارد. معیار و ملاک توافق آنها است. گرفتن مهريه در طلاق توافقی هم اینگونه است و وابسته به توافق آنها دارد.فروض مختلفی با توجه به شرایط آنها قابل تصورات:

1- اینکه زوجه کل مهریه را در قبال طلاق بذل کند.

2- مقداری از مهریه پرداخت شود و مقداری دیگر بذل شود.

3- تمام مهریه پرداخت شود و اندکی بذل گردد.

4- مقدار عمده ای از مهریه ابراء شود و کمی بذل گردد.

5- توافق شود کل یا قسمتی از مهریه چک داده شود.

6- توافق شود کل یا مقداری از مهریه در اقساط مشخص پرداخت شود.

7- توافق شود که کل مهریه بر ذمه زوج باقی بماند و …

همانطور که ملاحظه کردید توافقات در مورد گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی بی شمار است و وابسته به اراده زوجین است.  عده طلاق توافقی بایستی بعد از طلاق توسط زوجه مراعات شود و مدت آن حدود سه ماه یعنی سه طهر است. در رابطه با اجرا گذاشتن مهریه بخوانید.

زنی که دوشیزه باشد و همچنین زنی که یائسه باشد به دلیل اینکه عده ندارد امکان رجوع به مهریه بعد از طلاق توافقی وجود ندارد.

اما زنی که دوشیزه و یا یائسه نیست اگر طلاق خلع باشد، در دوران عده طلاق می تواند به مقداری از مهریه یا معادل آن چه که بذل کرده رجوع کند اما در قوانین طلاق توافقی امکان مطالبه مهریه بعد از عده طلاق توافقی وجود ندارد. بنابراین اینکه در مورد پشیمانی زوجه (زن) بعد از طلاق توافقی میشود منظور در زمان عده به آنچه بذل کرده است و شامل ابراء و یا موردی که اسقاط رجوع به مابذل شده نمیشود و یا اگر زوجه قبلا طی سند رسمی مهریه را بخشیده باشد را شامل نمیشود

گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد زن

چه طلاق توافقی باشد یا طلاق یک طرفه از طرف زن یا طلاق از طرف مرد اگر در حکم دادگاه مهریه بر ذمه زوج باقی مانده باشد. در هر حال زن مستحق طلب مهریه خود می باشد و ازدواج مجدد زن مانع مهریه قبلی او که در حکم طلاق آمده نیست.

مهریه در طلاق از طرف مرد

نوع طلاق از طرف مرد رجعی است. اگر مهریه قبلا پرداخت نشده باشد و یا اینکه از سوی زوجه قبلا بذل و ابراء نشده باشد. زوج می بایستی مهریه زوجه را پرداخت نماید .اگر هم مهریه تقسیط شود و اعسار شوهر پذیرفته شود، که پرداخت اقساط بعد از طلاق هم بر عهده شوهر است.

مهریه بعد از طلاق از طرف زن

کاملا وابسته به رای دادگاه است. قاضی دادگاه خانواده موظف است در رای خود تکلیف مهریه را مشخص کند خواه طلاق به استناد شروط ضمن عقد باشد و یا طلاق به علت اثبات عسر و حرج، در هر صورت وضعیت مهریه در حکم طلاق مشخص خواهد شد.

چنانچه سوالی در رابطه با مهریه داشتید میتوانید از وکیل مهریه در گروه وکلای هوداد بپرسید.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست