مقررات حاکم بر طلاق غیابی و یا غیبت زوجین در طلاق چگونه است؟

folder_openخانواده
commentبدون دیدگاه

طلاق به معنای از بین رفتن رابطه زوجیت بوده و مربوط به ازدواج دائم است و در خصوص ازدواج موقت یا صیغه روش های دیگری وجود دارد. اگر زن و یا مرد بخواهند برای طلاق در غیاب یکدیگر اقدام کنند می بایست به دادخواست طلاق غیابی بپردازند. طلاق غیابی باتوجه‌به غیبت یکی از طرفین در فرایند رسیدگی به طلاق در دادگاه مطرح می‌شود. طلاق غیابی می‌تواند از سوی هرکدام از دو طرف یعنی زن یا مرد صورت بگیرد؛ لذا طلاق غیابی به دو نوع طلاق غیابی از طرف زن یا طلاق غیابی از طرف مرد مطرح می‌شود.

اگر خوانده، وکیل یا نماینده قانونی طرفین در جلسات دادگاه حاضر نشوند و به طور کتبی و مستند از خود دفاعی نکرده باشند حکم صادر شده از سوی دادگاه غیابی خواهد بود.زوجین برای استعلام از طلاق غیابی می‌توانند به سامانه استعلام طلاق غیابی وارد شده و با استفاده از کد ملی خود استعلام لازم در خصوص طلاق غیابی را به عمل‌آورند. همچنین اگر مایلید در رابطه با مراحل طلاق توافقی بیشتر بدانید به این مقاله مراجعه نمایید.

مسلما پروندهای طلاق و خانواده با کمک وکیل طلاق به نتیجه بهتری خواهد رسید. برای دریافت مشاوره از وکیل طلاق گروه وکلای هوداد کمک بگیرید.

مراحل طلاق غیابی

هرگاه مرد مجهول‌المکان باشد و محل زندگی وی مشخص نباشد زن می‌تواند درخواست طلاق غیابی داده و از مرد طلاق بگیرد و البته این مدت لازم است تا 4 سال تمام باشد. برای اینکه مجهول‌المکان بودن مرد تأیید شود، زن می‌بایست در دادخواست دادگاه نشانی و محل اسکان مرد را اعلام نماید. اگر متناسب با محل اعلام شده حضور مرد شناسایی نشود می‌بایست از طریق روزنامه کثیرالانتشار آگهی چاپ شود تا اگر افرادی اطلاعی از مرد دارند به دادگاه بیایند و اطلاعات خود را ارائه دهند.

هزینه چاپ آگهی در روزنامه بر عهده خواهان یعنی زن خواهد بود. از زمان انتشار آگهی لازم است تا به مدت یک ماه سپری شود تا در صورت وجود اطلاعاتی در خصوص مرد این اطلاعات مشخص گردد. در صورت عدم اطلاع از حضور مرد پس از یک ماه به مرد ابلاغ قانونی از سوی دادگاه انجام می‌شود تا به‌منظور طلاق در دادگاه حاضر شود. این ابلاغ قانونی از سوی دادگاه تا دو مرتبه صورت می‌گیرد و در صورت عدم حضور مرد قاضی توانایی دارد تا رای طلاق را صادر کند.

اما اگر این اتفاق برای زن بیفتد و وی مجهول‌المکان باشد مرد به‌راحتی می‌تواند به‌صورت غیابی وی را طلاق توافقی دهد. تفاوت آنجا است که زن به‌منظور طلاق غیابی می‌بایست مدارک و ادله‌ای داشته باشد، این مدارک شامل اثبات مجهول‌المکان بودن مرد، انتشار آگهی برای پیدا کردن مرد به‌صورت دو مرتبه، ابلاغ قانونی از دادگاه به مرد به‌صورت دومرتبه می‌باشد که در صورت به نتیجه نرسیدن و انجام تمامی مراحل یاد شده زن می‌تواند به طور غیابی درخواست طلاق کند درحالی‌که اگر زن مجهول‌المکان باشد مرد می‌تواند بدون گذراندن مراحل قبلی درخواست طلاق غیابی را انجام داده و در صورت رای دادگاه از همسر خود جدا شود.

مراحل طلاق غیابی از طرف مرد

باتوجه‌به اینکه طبق ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق با مرد است، مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق دهد و در این مورد رضایت زن ضرورتی ندارد. در این حالت دادگاه به طور غیابی حتی بدون حضور زن و موکل یا نماینده قانونی وی به وضعیت رسیدگی و می‌تواند حکم طلاق را صادر نماید. مرد می‌بایست حقوق مالی زن در طلاق غیابی که به درخواست مرد انجام می شود شامل مهریه، نفقه زمان عده، نفقه معوقه و اجرت المثل ایام زوجیت در صورت مطالبه زن می باشد. در رابطه با اجرا گذاشتن مهریه کلیک کنید.

مراحل طلاق غیابی برای مرد شامل مراحل ذیل است:

مرد لازم است تا دادخواست طلاق را با ذکر مستندات به دادگاه خانواده ارائه نماید.
دادگاه خانواده پس از بررسی دادخواست طرفین را به دادگاه دعوت و دو طرف را دعوت به سازش و صلح و آرامش می‌کنند. اگر در این دعوت دادگاه خوانده یعنی زوجه در دادگاه حاضر نشود دادگاه می‌تواند طلاق غیابی را صادر نماید. البته این حکم تا 20 روز قابلیت واخواهی دارد و در بازه زمانی 20 روزه اگر زوجه و یا نماینده قانونی وی به ارائه تجدیدنظر بپردازند حکم دادگاه قابل‌بررسی مجدد خواهد داشت. پس از گذشت مدت‌زمان 20 روزه اگر زوجه یا نماینده قانونی وی در صورت وجود به تجدیدنظر در حکم اقدام ننماید آنگاه حکم طلاق قطعی بوده و قابل‌اجرا است.
مراحل طلاق غیابی از طرف زن
همان‌طور که از نام آن مشخص است طلاق غیابی زمانی رخ می‌دهد که یکی از طرفین غیبت داشته باشند تا دادگاه بر طلاق غیابی رأی مثبت بدهد و دو طرف از یکدیگر جدا شوند.

باتوجه‌به اینکه حق طلاق عموماً در دست مردان است زنان درصورتی‌که ادله محکمه پسندی داشته باشند می‌توانند به‌صورت غیابی از همسر خود طلاق بگیرند. از شرایط طلاق غیابی برای زنان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

اگر زن در زندگی با همسر خود با سختی غیرمتعارف یا عسروحرج مواجه شود می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند. مصادیق سختی غیرمتعارف شامل اعتیاد مرد، ترک زندگی، ضرب و شتم و زدن زن، ابتلا به بیماری‌های درمان نشدنی است. در این شرایط زن می‌تواند درخواست طلاق کند و اگر مرد در دادگاه حاضر نشود دادگاه طلاق غیابی زن را صادر می‌کند.
اگر مرد به مدت 4 سال تمام مجهول‌المکان باشد زن می‌تواند از دادگاه طلب طلاق غیابی به روش طلاق توافقی کند و البته دادگاه برای صدور رأی طلاق مراحلی را طی می‌کند از جمله اینکه زن می‌بایست محل اسکان مرد را مشخص کند و اگر دادگاه مطابق با نشانی اعلام شده استعلام بگیرد و اسکان مرد مشخص نشود در روزنامه آگهی داده و پس از گذشتن یک ماه و در صورت عدم به‌دست‌آوردن اطلاعاتی از محل اسکان و حضور مرد، دادگاه دو بار ابلاغ قانونی طلاق به مرد را انجام می‌دهد و در صورت عدم حضور مرد پس از گذراندن این مراحل طلاق غیابی بدون حضور مرد انجام می‌شود.
اگر مرد به مدت 6 ماه به همسر خود نفقه پرداخت نکند زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و درخواست طلاق نماید و اگر با صدور رای دادگاه در پرداخت نفقه مجدداً مرد از پرداخت نفقه امتناع کند دیدگاه می‌تواند برای زن به حکم طلاق غیابی رأی مثبت صادر نماید.
لازم به ذکر است که طلاق غیابی از سوی زن زمانی می تواند درخواست گردد که مرد مفقود شده باشد، زن شامل عسر و حرج و سختی باشد و یا اینکه زن وکالت در طلاق داشته باشد. در صورت شرایط بالا زن می تواند درخواست طلاق غیابی صادر نماید.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست