حکم خیانت زن و مرد چیست؟

folder_openخانواده
commentبدون دیدگاه
حکم خیانت زن و مرد

خیانت به معنی عدم پایبندی به تعهدات است. به عبارت دیگر زوجین باید به یکدیگر متعهد باشند و در صورتیکه شخص سومی وارد این رابطه شود، قانون از شخص خیانت‌دیده حمایت می‌کند؛ برای مثال ممکن است برای وی حق طلاق ایجاد شود. خیانت یک امر منافی عفت است و حتی اگر شاکی خصوصی وجود نداشته باشد، باز هم شخص خیانتکار متحمل مسئولیت و مجازات خواهد شد. اما شاید بپرسید که حکم خیانت زن و مرد چیست؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی مقررات مربوطه در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کمک گرفتن از یک مشاور یا وکیل طلاق توافقی بعد از قطعیت تصمیم زوج برای طلاق دادن زوجه تا حد زیادی روند کار را تسریع می بخشد. البته شرایط کار با داشتن حق طلاق از طرف زن در شروع و روند مراحل طلاق تفاوت ایجاد می کند. برای دانستن اطلاعات بیشتر در خصوص حق طلاق کلیک کنید.

خیانت به چه معناست؟

بر طبق قانون هرگاه مرد و زنی که علقه زوجیت ندارند، مرتکب خیانت غیر زنا شوند، به ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد. در اینجا منظور از خیانت، خلف وعده و عدم پایبندی به تعهدات است. به عبارت دیگر خیانت در واقع رابطه‌ای خارج از ازدواج است که با حضور نفر سومی که غیر از همسر است، محقق می‌گردد. در حقیقت زوجین با ازدواج پیمان می‌بندند که نسبت به یکدیگر تعهد داشته باشند و هر کاری که در این تعهد خلل ایجاد کند، خیانت محسوب می‌شود.

حکم خیانت زن و مرد و آثار حقوقی آن

خیانت زن و مرد موجب مسئولیت آن‌ها خواهد شد و آثار حقوقی در پی دارد. در صورت خیانت و تحقق زنا، شخص مرتکب، به مجازات زنا که ممکن است شلاق، اعدام یا سنگسار باشد، نیز محکوم خواهد شد.

لازم به ذکر است که اگر فرد خیانتکار با زن یا مرد متاهل دیگری رابطه داشته باشد، حکم آن‌ها سنگسار است. البته این احکام ممکن است با توجه به شرایط پرونده و نظر قاضی تغییر کند.  علاوه بر این موارد، حکم خیانت زن و مرد در صورتیکه نفر سوم محارم نسبی آن‌ها باشد، اعدام خواهد بود. در هر صورت اجرای هرکدام از این احکام منوط به اثبات خیانت است.

به طور کلی حکم خیانت زن و مرد متفاوت است که در ادامه هر یک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم:

حکم خیانت زن شوهردار

با اثبات خیانت زن، زوج می‌تواند در خصوص ادامه زندگی تصمیم بگیرد. بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد در این شرایط می‌تواند برای طلاق دادخواست دهد. اگر مردی به زن خود وکالت در طلاق داده باشد، با اثبات خیانت زن، مرد می‌تواند این حق را از وی سلب کند. لازم به ذکر است که اگر مردی نتواند خیانت همسر خود را اثبات کند، زن می‌تواند علیه وی اعاده حیثیت کرده و برای جبران ضررهای مادی و معنوی وارد شده شکایت کند.

به طور کلی حکم خیانت زن و مرد متفاوت است که در ادامه هر یک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم:

خیانت زن شوهردار

حکم خیانت مرد متاهل

در صورتیکه مردی بدون اذن همسر اول، ازدواج مجدد داشته باشد، در واقع به همسر خود خیانت کرده و زن تحت شرایطی می‌تواند از همسرش جدا شود.

بنابراین مرد نمی‌تواند با داشتن همسر، زن دیگری اختیار کند مگر در صورتیکه یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

  • اذن همسر اول
  • عدم تمکین زوجه
  • ابتلای زوجه به بیماری صعب‌العلاج
  • محکومیت زوجه به ۵ سال حبس یا بیشتر
  • عقیم بودن زوجه
  • ترک زندگی توسط زن
  • غایب مفقود‌الاثر شدن زوجه

بر همین اساس مرد تنها در صورت وجود یکی از این شرایط، با اذن دادگاه می‌تواند زن دوم اختیار نماید. در غیراینصورت زن می‌تواند گواهی عدم امکان سازش گرفته و از شوهر خود جدا شود.

اگر مردی بدون اذن همسر و بدون اذن دادگاه، رابطه نامشروع داشته باشد، علاوه بر اینکه برای همسر وی حق طلاق ایجاد می‌شود، به موجب این رابطه نیز مرد مجازات خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مسلما پروندهای طلاق و خانواده با کمک وکیل طلاق به نتیجه بهتری خواهد رسید. برای دریافت مشاوره از وکیل طلاق کلیک کنید.

طلاق در صورت خیانت مرد متاهل

در سند ازدواج به مساله سوء معاشرت که در واقع همان خیانت است، اشاره شده است. در شروط ضمن عقد آمده که اگر زن بتواند خیانت و سوء معاشرت و روابط نامشروع همسرش را اثبات کند، حق طلاق برایش وجود خواهد داشت.

علاوه بر این در سند ازدواج گفته شده که اگر مرد بدون اذن زوجه، همسر دوم اختیار کند، زن می‌تواند برای طلاق درخواست دهد. بنابراین همسر مردی که شروط ازدواج را پذیرفته و آن را هنگام عقد امضا کرده است، در صورت خیانت و یا ازدواج مجدد شوهر می‌تواند از وی جدا شود.

همچنین لازم به ذکر است که در ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده سال ۱۳۵۳ نیز به زن این حق داده شده که با ازدواج مجدد مرد، به دادگاه برای صدور گواهی عدم امکان سازش درخواست دهد.

چند نکته در خصوص حکم خیانت زن و مرد

  • اثبات خیانت به همسر، مرد را از اجرت‌المثل زن یا نفقه او معاف نمی‌کند زیرا نفقه حق مالی زن است و تا زمانیکه از شوهر تمکین کند، مرد باید آن را بپردازد.
  • در صورت وجود فرزند، هیچ یک از طرفین نمی‌تواند با اثبات خیانت طرف مقابل را از دیدار فرزند محروم کند. بلکه اثبات این امر صرفا می‌تواند در گرفتن حق حضانت موثر باشد. زیرا مرد یا زن خیانتکار ممکن است از نظر اخلاقی برای حضانت فرزند صلاحیت نداشته باشد.
  • اثبات خیانت مرد را از پرداخت مهریه معاف نمی‌کند.
  • بهتر است زنان در هنگام عقد از همسر خود وکالت در طلاق بگیرند تا در صورت وقوع خیانت از سوی مرد، بدون مشکلات احتمالی و یا دشواری اثبات خیانت، از وی جدا شوند.

در این مطلب به بررسی حکم خیانت زن و مرد پرداختیم و با شرایط تحقق و مجازات آن آشنا شدیم. اگر در این خصوص سوالی دارید، می‌توانید برای رفع ابهام و یا دریافت مشاوره جهت اثبات خیانت و پیگیری قانونی آن، با وکلای خبره و کارشناسان حقوقی مجرب ما در گروه وکلای هوداد تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست