پروانه زناشویی و شرایط اخذ آن

folder_openخانواده
comment6 دیدگاه
پروانه زناشویی و شرایط اخذ آن

اگر می‌خواهید جدیدترین شرایط و مراحل اخذ پروانه زناشویی را بدانید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. در این نوشتار شرایط ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی و چگونگی ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی را با هم بررسی می‌کنیم. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای داشتن وکیل طلاق و همچنین طلاق توافقی به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید.

یکی از دغدغه‌های که امروزه بانوان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کردند دارند، اخذ پروانه زناشویی است. همان‌طور که می‌دانیم به دلیل وجود قوانین فقهی در قانون مدنی و خانواده، ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی شرایط خاص خود را دارد.

از طرفی به دلیل حضور گسترده اتباع خارجی به خصوص کشورهای همسایه در کشورمان، آمار این نوع ازدواج‌ها سالانه رو به افزایش است. برای روشن‌تر شدن این موضوع خوب است بدانیم حدود 1.5 میلیون نفر شهروند افغانستانی مقیم ایران هستند. 34 هزار نفر شهروند عراقی در کشور حضور دارند و بیش از 14 هزار نفر شهروند پاکستانی در ایران زندگی می‌کنند.

بدیهی است که با حضور این تعداد از اتباع خارجی در کشور، آمار ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی بیشتر خواهد شد. از این رو اطلاعات ضروری دریافت پروانه زناشویی را به اطلاع شما عزیزان می‌رسانیم.

نکاح زن ایرانی با مرد خارجی چگونه است؟

به موجب ماده 1060 قانون مدنی “ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجه، در مواردی هم که مانع قانونی وجود نداشته باشد، موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت است.”

این اجازه دولت را پروانه زناشویی می‌گویند. جالب است بدانیم اخذ آن اختصاصی به مذهب زوجه ندارد. به مجرد اینکه زنی ایرانی ولو ارمنی بخواهد با تبعه کشوری دیگر ازدواج کند باید این ازدواج به تنفیذ دولت برسد و پروانه زناشویی صادر شود. بنابراین هرگاه زن ایرانی بخواهد با مرد خارجی ازدواج و از جهت اختلاف مذهب و قرابت و مانند اینها، هیچ مانعی در بین نباشد، باز هم نکاح منوط به اجازه دولت ایران است.

نکاح مرد ایرانی با زن خارجی چگونه است؟

طبق قوانین موضوعه کشوری نکاح مرد ایرانی با زن خارجی مجاز است، مگر در مواردی که دولت ازدواج بعضی مستخدمین و مامورین رسمی و محصلین دولتی را با زنی که تبعه خارجه باشد موکول به اجازه مخصوص نماید. (ماده 1061)

به دلیل وجود این قانون، ازدواج کارمندان وزارت امور خارجه با اتباع بیگانه یا کسانی که قبلاً بر اثر ازدواج به تابعیت ایران درآمدند ممنوع است. کارمندان متخلف، صلاحیت ادامه خدمت را در وزارت امور خارجه نخواهند داشت. در نتیجه نکاح با زن خارجی باطل نیست بلکه امکان ادامه خدمت کارمند متخلف را در وزارت خارجه منتفی می‌کند.

نکاح زن یا مرد ایرانی با تبعه خارجی

 شرایط اخذ پروانه زناشویی چیست؟

جهت گرفتن پروانه زناشویی، به وزارت کشور اجازه داده شده است پروانه زناشویی بانوان ایرانی را با اتباع بیگانه با رعایت مقررات صادر نماید.

طبق آیین‌نامه زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه، مراحل اخذ پروانه زناشویی بدین صورت است:

  • ابتدا باید مرد و زن درخواست‌نامه‌ای مبنی بر تقاضای صدور طبق فرم نمونه وزارت کشور، تقدیم کنند.
  • کسب گواهینامه‌ای از مرجع رسمی کشور متبوع مرد مبنی بر بلامانع بودن ازدواج با زن ایرانی و به رسمیت شناختن ازدواج در کشور متبوع خود. در صورتی‌که تهیه گواهینامه مذکور برای متقاضی امکان‌پذیر نباشد وزارت کشور می‌تواند بدون دریافت مدارک فوق و در صورت رضایت زن پروانه زناشویی را صادر کند.
  • در صورتی که مرد غیر مسلمان و زن مسلمان باشد، گواهی یا استشهاد تشرف مرد به دین اسلام لازم است.

مدارک مورد تقاضای وزارت کشور در صورت تقاضای زن:

وزرارت کشور در صورت تقاضای زن علاوه بر مدارک فوق، مدارک زیر را نیز مطالبه خواهد کرد:

  • گواهینامه مبنی بر این که مرد مجرد است یا متاهل از مرجع رسمی محلی یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد.
  • گواهی نداشتن پیشینه بد و محکومیت کیفری مرد از مراجع رسمی محلی یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد، همچنین گواهی عدم سوء پیشینه کیفری از مرجع کشور ایران در صورتی‌که مرد بیگانه در ایران اقامت داشته باشد.
  • گواهی از مراجع محلی یا موران سیاسی و کنسولی کشور متبوع مرد مبنی بر وجود استطاعت و مکنت زوج و همچنین تعهدنامه ثبتی از طرف مرد بیگانه مبنی بر این که متعهد شود هزینه و نفقه زن و اولاد و هرگونه حق دیگری که زن نسبت به او پیدا می‌کند، در صورت بدرفتاری یا ترک و طلاق پرداخت نماید.
  • در مواردی که وزارت کشور مصلحت بداند برای حسن انجام وظایفی که طبق مقررات قوانین ایران زوج در قبال زوجه دارد از قبیل حسن رفتار و انفاق در تمام مدت زناشویی و اداره واجبات مالی زوجه و اولاد تحت حضانتش و امثال آن و همچنین در مواردی که جدایی پیش آید، برای پرداخت هزینه مراجعت همسر مطلقه تا محل سکونت زن در ایران، می‌تواند تضمین مناسب از شوهر مطالبه نماید. فرم تعهدنامه و تضمینی که در این قبیل موارد باید اخذ شود و چگونگی استفاده از ضمانت‌نامه را وزارت کشور تهیه خواهد کرد.

مجازات عدم اخذ پروانه زناشویی چیست؟

ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که مانع قانونی نداشته باشد، موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت بوده و دولت باید در هر نقطعه مرجعی را برای دادن اجازه معین کند. هر خارجی که بدون اجازه مذکور، با زن ایرانی ازدواج کند به حبس تادیبی از یک سال تا سه سال محکوم خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پروانه زناشویی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پروانه زناشویی

جهت دریافت پروانه زناشویی باید نسبت به جمع‌آوری مدارک زیر مبادرت ورزید:

  • پاسپورت و پروانه اقامت و یا ویزای معتبر
  • عقدنامه شرعی
  • تعهد نامه
  • رضایت نامه محضری
  • اصل اجازه نامه رسمی ولی قهری دوشیزه. درصورت فوت ولی زوجه، ارائه گواهی فوت ولی الزامی است. چنانچه زوجه دارای سابقه طلاق و یا وفات همسر اول در شناسنامه باشد ارائه اصل طلاق نامه و یا گواهی فوت ضروری می باشد
  • اصل شناسنامه معتبر و عکس دار زوجه ایرانی
  • اصل گواهی تولد مرد خارجی
  • اصل گذرنامه معتبر مرد خارجی
  • اصل گواهی نامه بهداشتی زوجین مبنی بر سلامت کامل و نداشتن هرگونه بیماری واگیردار و مانع از ازدواج شامل ( ایدز، هپاتیت، بیماری های مقاربتی، اعتیاد و تالاسمی)
  • اصل گواهی ازدواج شرعی زوجین متضمن تشرف زوج غیر مسلمان به دین مبین اسلام صادره مراکز اسلامی مورد قبول نمایندگی. ( درصورتی که زوجه مسلمان باشد)
  • اصل گواهی ازدواج محلی زوجین صادره مقامات ذی صلاح کشور متوقف فیه
  • نه قطعه عکس از هریک از زوجین
  • واریز هزینه صدور پروانه زناشویی و ثبت ازدواج

مراحل اخذ پروانه زناشویی چیست؟

  • اداره کل امور اتباع خارجی که زیر نظر وزارت کشور است پس از دریافت تقاضا و تشکیل پرونده ازدواجی متقاضی، مدارک ارائه شده را بررسی می‌کند.
  • پس از تکمیل فرم، استعلامات مربوطه مانند (اطلاعات و ثبت احوال و دادسرا) را از مراجع ذی‌ربط اخذ نموده و سپس مبادرت به صدور پروانه زناشویی می‌کند.
  • در نهایت اداره اتباع خارجی این پروانه را تحویل متقاضی داده و وی را جهت ادامه مراحل ازدواج به اداره انتظامی معرفی می‌کند.
  • گفتنی است حداقل زمان ممکن برای گرفتن پروانه زناشویی یک ماه است.
4.7/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط

6 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • ببخشید بالاخره پروانه ازدواج رو باید قبل از ثبت ازدواج گرفت یا برای بعد از ثبت ازدواجه؟! و اینکه مردخارجی برای ثبت ازدواج داخل ایران چه مدارکی رو باید با خود داشته باشه؟!

    پاسخ
    • سلام من ۴ساله با افغانستانی نکاح شدیم و محضر رفتیم بهمون سند ازدواج شرعی دادن و گفتن اگه بخوای اسم همسرت تو شناسنامه لره باید پروانه زناشویی بیاری و استانداری رفتم گفتن باید. پاسپورت ویزا داشته باشه و همسرم کارت اقامت پاسپورت داره اگه کسی میدونه راهنمایی کنه یا اگه میتونه کمک کنه پروانه بگیرم یه شیرینی خوبی میدیم

      پاسخ
  • سلام لطف در این زمینه راهنمایی کنید بنده با تبعه کشور افغانستان ازدواج کرده ام و فرزندم ۲۱ سال دارد و جز عقد نامه شرعی چیز دیگری ندارم به کجا مراجعه کنم

    پاسخ
    • Avatar
      گروه وکلای هوداد
      ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ ۰۰:۵۳

      سلام
      دادخواست طلاق بدهید

      پاسخ
      • Avatar
        وحید پدرام
        ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ ۱۷:۱۵

        سلام ،بنده اتباع خارجی خانم من ایرانی هست،قبل اجازه دولت ازواج مون ثبت شده حالا درخواست پروانه دادیم دادگاه مرا جلب کرده ،گفت باید ضامن بیاری که جواب کسب داشته باشه یا فیش حقوقی ،آیا میخواهد منو جریمه کند اگر جریمه کند مبلغش چیقدر خواهد بود ،بااحترام

        پاسخ
  • بی‌ارزش ترین اقامه اقامه ازدواج هست من ۲۰ روز میشه میرم هربانکی میگه بااین اقامه نمیشه حساب بانکی باز کرد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست