طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر

folder_openخانواده
comment3 دیدگاه
طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر

در دنیای امروز، میزان طلاق در جامعه بسیار افزایش یافته است. طلاق در واقع به معنای پایان قانونی ازدواج و جدا شدن از همسر می‌باشد.‌ این مسئله ناخوشایندی است که آینده هر دو خانواده و در صورت داشتن فرزند، آینده فرزند را به نابودی می‌کشاند. برخی خانواده ها به صورت توافقی از هم جدا میشوند تا مراحل طلاق توافقی را بدون دردسر طی کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق، ازدواج مجدد شوهر می‌باشد. در این مقاله قصد داریم راجع به تمام مسائل طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر صحبت کنیم و به سؤالات شما عزیزان پاسخ دهیم.

همان‌طور که می‌دانید زوجین در زمان عقد و نکاح، با یک سری شرایط عقدنامه موافقت کرده و امضا می‌کنند. طبق ماده 16 قانون حمایت خانواده، مرد در صورتی می‌تواند زن دوم اختیار کند که:

  • همسر اول به گرفتن همسر دوم مرد، رضایت داشته باشد.
  • همسر اول، زندگی و خانه را ترک کرده باشد.
  • همسر اول غایب مفقودالاثر شود.
  • همسر اول به اعتیاد روی آورد و معتاد شود‌.
  • همسر اول توان رابطه زناشویی نداشته باشد.
  • مرد از سوی همسر اول تمکین نشود.

ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت زن

درصورتی‌که مرد بدون رضایت همسر اولش، ازدواج کند، همسر اول می‌تواند درخواست طلاق دهد. این شرط در سند ازدواج به‌صورت چاپی ثبت شده و در صورت تأیید زوج، می‌تواند اجرا شود؛ اما مواردی قانونی و پیچیده‌تر وجود دارد که می‌تواند این صحبت را نقض کند‌. در ادامه به بیان این موارد می‌پردازیم.

گفته شد که مرد بدون رضایت همسر اول نمی‌تواند همسر دوم اختیار کند، اما گاهی این مجوز از طرف دادگاه به مرد داده می‌شود که زن دوم بگیرد. این مجوز بر اساس عواملی چون ناشزه بودن همسر اول و یا مریضی همسر اول گرفته می‌شود؛ بنابراین ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه زن، فقط با گرفتن تأیید و مجوز دادگاه ممکن است.

با گرفتن مجوز از سوی دادگاه، زن می‌تواند دادخواست طلاق کند؟

در جواب این سؤال، برخی حقوقدانان گفته‌اند که اگر مردی شرط ۱۲ عقدنامه را امضا کرده باشد، در صورت نارضایتی همسر اول و اما داشتن مجوز از سمت دادگاه، می‌تواند همسر دوم بگیرد؛ اما دلیل ازدواج مجدد شوهر برای دادگاه باید محکمه‌پسند باشد و اثبات شود که نقش زناشویی از سمت زن اول ایفا نشده است.

(دقت داشته باشید که تمامی نکات ذکر شده باید از سوی دادگاه اطلاق شود. باز هم اذن دادگاه است که ایجاد وکالت و حق طلاق را برای زوجین ایجاد می‌کند.)

اگر مرد بدون اجازه دادگاه زن دوم بگیرد، همسر اول می‌تواند دادخواست طلاق کند؟

همان‌طور که متوجه شدید، گرفتن زن دوم طبق قانون و با شرایط خاص امکان‌پذیر است. این موضوع سبب شده که چندهمسری و ازدواج مجدد رواج پیدا نکند و موجب هوسرانی مردها نشود.

قانوناً اگر همسر اول رضایت ندهد تا ازدواج مجدد شوهر صورت گیرد، مرد به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند زن دوم اختیار کند، مگر اینکه با داشتن دلایل محکم، از دادگاه مجوز بگیرد؛ اما اگر مردی در زمان عقد، شرایط ۱۲ گانه را امضا و قبول کرده باشد و بعداً در صورت بروز مشکل، بدون اجازه همسر، ازدواج مجدد کند همسر اول حق برای طلاق دارد و می‌تواند طلاق بگیرد؛ بنابراین با ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه زن، وکالت طلاق به زن اول داده خواهد شد .

ازدواج مجدد شوهر می‌تواند به‌صورت موقت (صیغه) باشد؟

در شروط ضمن عقد، کلمه ازدواج به‌صورت مطلق بیان شده است، یعنی دائم و موقت. با توجه به این موضوع، حتی اگر مرد بدون اجازه زن، ازدواج موقت کند زن می‌تواند در دادگاه دادخواست طلاق بدهد.

درصورتی‌که مرد شرایط ۱۲ گانه عقد را امضا کرده باشد، زن با دلایل محکمه‌پسند و اثبات ازدواج مرد، می‌تواند به راحتی طلاق بگیرد. اگر آن شرط ۱۲ گانه را امضا نکرده باشد، زن می‌تواند بر اساس عسر و حرج، تقاضای طلاق نماید.

ازدواج مرد بدون رضایت همسر

حکم ازدواج دوم مرد بدون رضایت همسر اول

ازدواج موقت یا دائم مجدد بدون رضایت همسر، جرم محسوب نمی‌شود. درصورتی‌که نکاح دائم ثبت نگردد، مرد مجرم شناخته می‌شود.

ماده 49 قانون حمایت از خانواده: بر حسب این ماده، اگر فرد برای ازدواج مجدد از همسر اول اجازه نگیرد، جرم انجام داده و مجازات می‌شود. مجازات آن جزای نقدی درجه 5 و یا حبس تعزیری درجه 7 می‌باشد؛ بنابراین ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه زن، هم برای مرد و هم برای زن مشکل‌ساز خواهد بود.


شاید دوست داشته باشید بخوانید: طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی


حکم ازدواج دوم مرد بدون اجازه دادگاه

گاهی ممکن است همسر اول به ازدواج مجدد شوهر رضایت دهد و شوهر نیز بدون اجازه دادگاه، ازدواج مجدد کند‌. در این صورت حق با زن خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در کلام آخر می‌توانیم بگوییم که یک مرد بدون اجازه همسر و بدون حکم دادگاه قادر به ازدواج مجدد نخواهد بود. در غیر این صورت حق با همسر اول خواهد بود. به‌علاوه اینکه می‌تواند تمام مهریه را دریافت کند. دفاتر رسمی هم بدون اجازه همسر اول نمی‌توانند ازدواج را به ثبت برسانند. با این کار جرم انجام داده و قانونی با آنها برخورد خواهد شد.

اگر همسر اول اجازه داد، ازدواج مجدد شوهر باید به‌صورت عقد دائم ثبت گردد. در غیر این صورت دچار ارتکاب جرم شده و مجرم شناخته می‌شود.‌ اما طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر ، علاوه بر خستگی جسمی برای پیشبرد کارها، روحیه انسان را تضعیف می‌کند. از سویی طلاق اصلاً کار پسندیده‌ای نیست و بزرگان همیشه توصیه کرده‌اند‌ که با یکدیگر سازگار باشید‌.

اگر قصد طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر جدی است، اول‌ازهمه به گرفتن وکیل طلاق توافقی اقدام کنید تا کارها، قانونی و دقیق پیش بروند و بعداً دچار مشکل نشوید.

گروه وکلای هوداد با فعالیت حقوقی تخصصی در امور خانواده  بخصوص طلاق کمک به احقاق حق شما خواهد کرد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

3 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام من شوهرم قصد ازدواج مجدد دارد ولی من راضی نیستم واز سوی دیگر اجازه حرف زدن ندارم ومرا کتک میزند ونمیخواهم طلاق بگیرمچون دارای ۳ فرزند هستم ومیگوید اگر دادگاه بروی تو را طلاق میدهم وفرزندانم را ازتو میگیرم واقعا نمیدانم چکار کنم تو رو خدا منو راهنمایی کنید

    پاسخ
  • :
    خانمی به دلیل اعتیاد به مواد مخدر همسرش تقاضای طلاق از دادگاه خانواده دادخواست میکند
    به فرض اثبات ادعا
    ۱-اگر شوهر هیچکدام از شروط ضمن عقد در عقدنامه امضا نکرده باشد دادگاه نسبت به ادعای خانم چه اقدامی انجام دهد

    ۲-ب فرض صدور حکم طلاق ، نوع طلاق و حقوق مالی زوجه به چه صورت در دادنامه باید تعیین تکلیف شود.

    ۳-ثابت کنید اگر آقا اثبات کند بعد از صدور حکم بدوی نهایتا اعتیاد را ترک نموده و دلایل ایشان در این راستا کاملا محرز است، دادگاه تجدید نظر در رابطه با رای طلاق چه تکلیفی خواهد داشت؟

    پاسخ
    • Avatar
      گروه وکلای هوداد
      ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۲۳:۵۶

      سلام
      اگر شروط عقدنامه امضا نشده باشد به استناد قانون مدنی از طریق عسر و حرج اقدام میشود
      در حکم طلاق به استناد عسر و حرج در واقع دادگاه زوج را اجبار به طلاق میکند نوع طلاق هم بائن خلعی است
      در عسر و حرج مقدار بذل با زوجه است و قبول آن مقدار با دادگاه است
      اگر اعتباد مضر مرد برای دادگاه اثبات شود ترک بعدی در رای دادگاه اثری ندارد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست