درخواست طلاق از طرف زن [قوانین جدید سال 1403]

طلاق یکی از دعاوی مهم خانوادگی است‌ و قانون‌گذار برای صدور طلاق شرایط و مراحل طلاق توافقی سخت و طولانی را در نظر گرفته است. به همین دلیل این نوع دعاوی خانوادگی امری پیچیده محسوب می‌شود. یکی از تشریفات برای صدور حکم طلاق صدور گواهی عدم امکان سازش است. هنگامی که داوران دادگاه رای به عدم تفاهم زوجین بدهند، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود‌‌. یکی از موارد مهم، طلاق از طرف زن است که آیا با وجود اینکه حق طلاق به مرد داده شده است، آیا زن هم میتواند طلاق بگیرد؟ طلاق از طرف آیا همان طلاق توافقی است؟

در این مقاله از گروه وکلای هوداد به بررسی درخواست طلاق از طرف زن پرداخته‌ایم.

طلاق از طرف زن
ارتباط با دفتر غرب
تماس با دفتر کرج
تماس با وکیل

قانون جدید طلاق از طرف زن

معمولا طلاق به اراده زوج انجام می‌شود؛ ولی در شرایطی که عرصه برای زوجه سخت شود، می‌تواند درخواست طلاق از طرف زن انجام شود اگر چه زوج به طلاق زوجه تمایلی نداشته باشد. اگر زن و شوهر در طلاق توافقی با هم به توافق نرسند و زن هم نتواند با بخشیدن مهریه و حق و حقوق خود طلاق خود را بگیرد. طلاق از طرف زوجه با شرایط ویژه‌ای انجام می‌شود و باید دلایل کافی برای اثبات طلاق خود به دادگاه ارائه دهد. در واقع درخواست طلاق از طرف زن به این صورت نیست که به نفع او حکم صادر شود؛ ولی مرد بدون چون و چرا با پرداخت مهریه و حق و حقوق زن می‌تواند، همسر خود را طلاق دهد. در خواست طلاق از طرف زوجه از طریق راه‌های زیر انجام می‌شود:

  • متناع شوهر از پرداخت نفقه
  • سخت بودن ادامه زندگی با زوج (عسر و حرج)
  • شرایط 12 گانه ضمن عقد
  • وکالت بلاعزل طلاق داشتن زن
  • سپردن کار طلاق به وکیل باتجربه و متخصص

دلایل محاکمه پسند برای طلاق از طرف زوجه

از دلایل محاکمه پسند برای درخواست طلاق از طرف زوجه به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

عدم پرداخت نفقه

طبق ماده 1129 قانون مدنی اگر زوج به مدت شش ماه به همسر خود نفقه ندهد و بعد از صدور اجرائیه از پرداخت نفقه امتناع کند یا این که توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، دادگاه مرد را مجبور به طلاق همسر خود می‌کند.

ترک زندگی مشترک

اگر بدون عذر موجه زوج زندگی مشترک خود را به مدت 9 ماه متناوب و شش ماه متوالی در یک سال ترک کند، طلاق از طرف زوجه انجام می‌شود.

غایب شدن شوهر به مدت 4 سال

اگر مرد به مدت چهار سال زندگی مشترک را ترک کرده باشد. ابتدا دادگاه به فاصله یک ماه در روزنامه کثیرالانتشار آگهی می‌دهد و اگر در فاصله یک سال از تاریخ اولین انتشار در روزنامه از زوج خبری نشد. دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.

عقیم بودن زوج

اگر مرد به دلیل عقیم بودن یا دیگر بیماری‌های جسمی نتواند بعد از گذشت پنج سال از زندگی مشترک زوجه را باردار کند. زوجه با تایید ادعای خود می‌تواند از دادگاه درخواست صدور طلاق کند.

جنون و سوء رفتار مستمر زوج

اگر زوج سوء رفتار مستمر و جنون او به حدی باشد که به زوجه از نظر روحی، جانی و مالی ضرر وارد کند، طلاق از طرف زوجه درخواست می‌شود.

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

مراحل درخواست طلاق از طرف زوجه شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

مراجعه به مشاوره خانواده

اولین مرحله بعد از درخواست طلاق از طرف زوجه  زن و شوهر هر دو باید به یک مشاور خانواده مراجعه کنند. منطقی نیست با هر اتفاق کوچکی زندگی زناشویی از هم پاشیده شود و به سمت طلاق بروند. به همین دلیل ابتدا پیش مشاوره فرستاده می‌شوند.

مراجعه به یک وکیل باتجربه و ماهر

اگر بعد از مراجعه به مشاور مشکل زوجین حل نشد و به سمت طلاق رفته‌اند. بهتر است هر کدام زوجین به یک وکیل طلاق متخصص مراجعه کنند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای مشاوره و گرفتن خدمات به گروه وکلای هوداد مراجعه کنید تا بهترین متخصصان وکلا به شما کمک کنند و راهنمایی‌های لازم را به شما بدهند.

مراجعه به دفاتر قضایی و تقدیم درخواست طلاق

تمام مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زوجه باید آماده شود و تقدیم دادگاه شود.

رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه

اگر شورای حال اختلاف موفق به حل اختلاف زوجین نشد، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.

اعتراض به رای دادگاه

رای صادر شده در دادگاه خانواده قابلیت اعتراض و شکایت دارد.

اجرای صیغه طلاق و ثبت آن

بعد از صدور طلاق برای اجرای صیغه طلاق سه ماه فرصت است و اگر در این مدت مرد از طلاق دادن امتناع کند خود دفتر خانه صیغه طلاق را اجرا می‌کند.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

برای درخواست طلاق از طرف زوجه دلایل کافی باید برای زن وجود داشته باشد تا در دادگاه درخواست او قبول شود. برای درخواست طلاق از طرف زن مدارکی مانند:

  1. اصل سند ازدواج یا رونوشت آن از دفترخانه
  2. اصل کارت ملی زوجه یا اصل شناسنامه
  3. مدرک اثبات حق طلاق زوجه (درصورت وجود)
  4. ارائه وکالتنامه طلاق
  5. مدارک دلیل طلاق مانند بیماری شوهر
  6. مدارک اثبات جنون
درخواست طلاق از طرف زن

اگر در خواست طلاق از طرف زن باشد، زوجه باید هر نوع مدرکی که ادعای او را ثابت می‌کند، ضمیمه پرونده کند. از این مدارک می‌توان به فایل صوتی، عکس، فیلم، استشهادیه و صورتجلسه تامین دلیل اشاره کرد.

قاضی بر اساس مذاکرات زن و شوهر در جلسه رسیدگی می‌تواند در صدور حکم طلاق به قطعیت برسد و صلاحت زوجین را در حکم طلاق بداند.  بنابراین عکس‌العمل مرد در گفتگو با زوجه در جلسه رسیدگی تاثیر زیادی روی رای قاضی دارد.

سریع‌ ترین راه طلاق از طرف زن

داشتن حق طلاق سریع‌ ترین راه طلاق از طرف زن است؛ چون زوجه می‌تواند کلیه مراحل اداری و قضایی طلاق را بدون حضور شوهر، بدون کمک وکیل و بدون رضایت شوهر انجام دهد و تمام حق و حقوق خود را می‌تواند از زوج دریافت کند. مرد هم طبق قانون موظف است تمام حق و حقوق زن را پرداخت کند. همان طور که قبلا بارها بارها اشاره کرده‌ایم برای درخواست طلاق از طرف زوجه مدارک و شواهد کافی را زوجه باید به دادگاه تقدیم کند. عسر و حرج یکی از دلایلی است که زن می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. از مصادیق عسر و حرج می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • حبس زوج به مدت پنج سال و بیشتر
  • اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و مشروبات الکی و امتناع وی به ترک
  • ترک زندگی مشترک مدت شش ماه متوالی و نه ماه متناوب
  • ضرب‌وشتم یا سوء رفتار مستمر زوج
  • ابتدای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج

یکی از راه‌های طلاق به درخواست زوجه شروط 12 گانه است که از این شروط می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • عدم پرداخت نفقه
  • بیماری صعب العلاج شوهر که درمان نشود به طوری که زندگی مشترک را با مشکل روبرو کند.
  • سوء رفتار شوهر به حدی که برای زن قابل تحمل نباشد.
  • زوجی که به حبس به مدت پنج سال و بیشتر محکم شده است.
  • اشتغال شوهر به شغلی که باعث لطمه زدن به آبروی زندگی مشترک می‌شود.
  • ترک کردن زندگی مشترک توسط زوج به مدت شش ماه متوالی یا 9 ماه متناوب
  • متوالی شدن زوج بیش از شش ماه
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن
  • باردار نشدن زن به دلیل ناباروی مرد بعد از پنج سال از زندگی مشترک
    محکومیت قطعی شوهر به ارتکاب جرم

برای درخواست طلاق از طرف زوجه باید کجا رفت؟

برای درخواست طلاق از طرف زوجه باید به دفاتر قضایی مراجعه کنید. سپس برای ارجاع به دادگاه خانواده به شما شماره ارجاع داده می‌شود‌.

طلاق از طرف زن و مهریه

درخواست طلاق چه از طرف زوج چه از طرف زوجه باشد. زوج باید مهریه را به زن پرداخت کند. اگر درخواست طلاق در دوران عقد باشد و زوجه هنوز باکره باشد و زن مدارک کافی برای طلاق به دادگاه ارائه دهد باید زوج نصف مهریه او را پرداخت کند.‌ ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی (عنن) یکی از دلایل درخواست طلاق از طرف زوجه است که مرد موظف به پرداخت نصف مهریه است.

اگر زنی بدون هیچ گونه دلیل قانونی از شوهر خود کراهت داشته باشد با بخشیدن کل مهریه یا نصف آن می‌تواند، رضایت شوهر را جلب کند تا طلاق بگیرد که به این نوع طلاق، طلاق خلع گفته می‌شود‌. در این جا به این نکته توجه کنید که اگر زوجین با یکدیگر نزدیکی نداشته باشند و زن بخواهد مهریه خود را ببخشد و طلاق بگیرد؛ ولی چون نصب مهریه به او تعلق می‌گیرد باید در درخواست خود ذکر کند که در قبال طلاق خلع زوجه مهریه استحقاقی را بذل کرده است. با فسخ شدن عقد و عدم رابطه جنسی به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد.

برای مشورت با وکیل مهریه کلیک کنید.

طلاق از طرف زن و اجرت المثل

کارها و وظایفی که در زندگی زناشویی شرعا و قانونی به عهده زن نیست، می‌تواند از همسر خود دستمزد این کارها را دریافت کند که این به دستمزد اجرت‌ المثل گفته می‌شود که زوج موظف است، مبلغ اجرت‌ المثل را به زوجه خود پرداخت کند. هنگامی که زن این کارها را به درخواست مرد و بدون رضایت او انجام داده باشد به زن اجرت المثل تعلق می‌گیرد. در موارد زیر اجرت المثل به زن تعلق نمی‌گیرد:

  • درخواست طلاق از طرف زن باشد.
  • جدا شدن زوجین به دلیل نافرمانی زن
  • سوء رفتار زن
  • ناشزه بودن زن

اگر زن با قصد تبرع (بدون درخواست مرد) و با رضایت امورات و کارهای منزل را انجام داده باشد، اجرت المثل به زن تعلق نمی‌گیرد. مبلغ اجرت المثل باید به صورت یکجا و نقدی توسط زوج به زوجه پرداخت شود‌ و در صورت ناتوان بودن در پرداخت یکجا برای او قسط‌‌بندی می‌شود.

فرم درخواست طلاق از طرف زن اینترنتی

زنی که درخواست طلاق می‌دهد باید به دادگاه تنظیم خانواده فرم درخواست طلاق را تقدیم کند و هزینه‌های دادخواست طلاق از طرف زوجه را باید پرداخت کند. فرم درخواست طلاق از طرف زن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد و شما می‌توانید فرم را دانلود کنید و سپس اقدام به پر کردن فرم کنید. فرم درخواست طلاق بر اساس هر دلیلی که زن می‌خواهد طلاق بگیرد، متفاوت است. از انواع فرم درخواست طلاق از طرف زوجه می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • فرم درخواست طلاق به دلیل داشتن حق طلاق
  • فرم درخواست طلاق از طرف زن به دلیل عدم پرداخت نفقه
  • فرم درخواست طلاق از طرف زوجه به دلیل عسر و حرج
  • فرم خام دادخواست طلاق که زن برای هر درخواستی می‌تواند، بیان کند.

شما می‌توانید به صورت آنلاین هر فرم درخواست طلاقی که نیاز دارید را به طور رایگان دانلود کنید و اطلاعاتی لازمی که در فرم از شما خواسته شده را پر کنید.

درخواست طلاق از طرف زن ناشزه

بعد از این که عقد نکاح جاری شد بر اساس قانون زن باید به همسر خود تمکین کند و مرد هم باید تمام نیازهای زن را تامین کند‌. به طور کلی تمکین زوجین باید دوطرفه باشد. زنی که به دلایلی مانند تنفر و لجبازی از همسر خود عدم تمکین می‌کند به او زن ناشزه گفته می‌شود؛ ولی زنی که به دلایل منطقی و قانونی از همسر خود عدم تمکین می‌کند به او زن ناشزه گفته نمی‌شود. اگر به دلایل غیرمنطقی زن از مرد خود عدم تمکین کند، زن ناشزه گفته می‌شود و  درخواست طلاق از طرف زن ناشزه امکان پذیر نیست. در واقع زن ناشزه نمی‌تواند از همسر خود درخواست طلاق کند. زن ناشزه برای طلاق گرفتن باید همسر خود را به طلاق توافقی راضی کند. علاوه بر این زن ناشزه بر اساس مدارکی و دلایلی که برای شروط ۱۲ گانه ضمن عقد وجود دارد، می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

طلاق از طرف زن چه قدر طول می‌کشد؟

برای طلاق زمان دقیق را نمی‌توان مشخص کرد؛ ولی مدت زمان طلاق به دلایل زیر می‌تواند، متفاوت باشد:

به طور کلی می‌توان گفت بین شش ماه تا یکسال مدت زمان طلاق می‌تواند، طول بکشد.

اگر زن دلایل کافی برای درخواست طلاق داشته باشد باید مراحل زیر را طی کند تا بتواند طلاق بگیرد:

  1. رفتن به مشاوره
  2. ثبت درخواست طلاق در یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  3. از دفتر خدمات الکترونیک دادخواست به دادگاه خانواده ارسال می‌شود
  4. برای رسیدگی پرونده به یکی از شعب دادگاه انتقال داده می‌شود
  5. دلایل و شرایط لازم برای درخواست طلاق از طرف زوجه باید به دادگاه ارائه شود.
  6. مرحله آخر صدور طلاق و اجرای آن در دفترخانه طلاق و ازدواج و در صورت امتناع زوج در طلاق دادن دفترخانه موظف است، صیغه طلاق را بخواند.
5/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • Avatar
    رقیه محسنی
    ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ۲۳:۴۰

    دیگه خستم هستم از زندگی از این ازدواج تو شرایط سخت
    نمیتوانم دیگه نمیتوانم زندگی کنیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست