طلاق از طرف مرد چه شرایطی دارد؟ چه قدر طول می‌کشد؟

commentبدون دیدگاه
طلاق از طرف مرد

بر اساس ماده 1133 قانون مدنی مرد می‌تواند با اراده خود و بدون این که دلیلی داشته باشد، همسر خود را طلاق بدهد؛ چون طلاق برای عقد دائم است و در نکاح موقت (صیغه موقت) با پایان مدت صیغه رابطه نکاح از بین می‌رود. در گذشته مرد به راحتی با مراجعه به دفترخانه طلاق و ازدواج همسر خود را طلاق می‌داد؛ ولی امروزه برای جلوگیری از بالا رفتن آمار طلاق مراحل طلاق توافقی تعیین شده است و دفترخانه تنها با گرفتن حکم طلاق از زوجین می‌تواند به اجرای صدور طلاق بپردازد و اگر این کار را بدون صدور حکم طلاق انجام دهد، مجازات سنگین بر او در قانون تعیین شده است.

بعد از این که دادگاه حکم طلاق یا گواهی عدم سازش صادر کرد، زوجین می‌توانند به دفتر‌خانه مراجعه کنند تا صیغه طلاق آن‌ها جاری شود. در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم در درخواست طلاق از طرف مرد و درخواست طلاق از طرف زن به جز طلاق توافقی زوجین به داور ارجاع داده می‌شوند تا در صورت امکان حکم سازش و صلح داده شود. در این مقاله از گروه وکلای هوداد به بررسی درخواست طلاق از طرف زوج پرداخته‌ایم.

ارتباط با وکیل طلاق توافقی

        تماس با وکیل

قانون جدید طلاق از طرف مرد

طبق قانون مدنی زوجی که اقدام به طلاق زوجه می‌کند باید اهلیت، بالغ، مختار، قاصد و عاقل باشد. مردی که با اکراه درخواست طلاق می‌دهد یا مردی که دیوانه است و درخواست طلاق می‌دهد، حکم طلاق وی شرعی و صحیح نیست. هنگامی که طلاق از طرف زوج باشد، مرد باید تمام حق‌وحقوق زن که شامل مهریه، تصنیف اموال، نفقه و اجرت‌المثل می‌شود را پرداخت کند.

مهریه زن به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه باید پرداخت شود و اگر مرد توان مالی لازم را ندارد که به صورت یک‌ جا مهریه را پرداخت کند، دادگاه آن را قسط‌بندی می‌کند.

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم اگر زن امور زناشویی را تمکین نمی‌‌کند یا ارتباط نامشروع داشته باشد باز هم مرد باید مهریه او را کاملا پرداخت کند.

تا تمام شدن مدت عده مبلغی که دادگاه به عنوان نفقه تعیین کرده است را باید ماهانه به زوجه پرداخت کند. در حکم طلاق غیابی، درخواست طلاق چه از طرف زوج باشد چه از طرف زوجه تمام حق‌وحقوق زن در دادگاه تعیین تکلیف می‌شوند.

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف مرد

از دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زوج به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

  • ترک زندگی زن: یکی از دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق از طرف مرد ترک زندگی از طرف زن است. اگر زوجه به هیچ دلیلی قانونی زندگی خود را ترک کرده باشد، قوانین سختی برای او به همراه است. عدم تمکین زن بدون هیچ دلیلی باعث آسان‌تر شدن حکم طلاق می‌شود‌.
  • نابارور بودن و بیمار بودن زن: اگر زن نابارور باشد یا بیماری خاصی داشته باشد دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.
  • عدم تمکین زن از زندگی زناشویی: اگر زن بدون هیچ دلیلی مسئولیت‌های خود را در زندگی زناشویی انجام ندهد، برای دادگاه دلیل محکمه پسندی است تا حکم طلاق صادر شود.
  • سوء ظن در رفتار زن: اگر مرد دلیل قابل قبولی نسبت به رفتار همسر خود داشته باشد که به او مشکوک شود. دادگاه حکم طلاق صادر می‌کند.
  • حکم حبس زن: اگر زن به دلیل جرائمی باید به زندان برود، دادگاه حکم طلاق صادر می‌کند.
  • اعتیاد زن: اگر مرد با دلایلی بتواند، اعتیاد زن را ثابت کند حکم طلاق صادر خواهد شد.

قانون جدید طلاق از طرف مرد

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

مراحل درخواست طلاق از طرف زوج شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • طبق 1133 قانون مدنی مرد می‌تواند بدون دلیل موجه درخواست طلاق کند. برای این منظور ابتدا باید فرم طلاق را پر کند و دادخواست طلاق را تحویل دادگاه خانواده بدهد.
  • در مرحله دوم دادخواست طلاق از طرف زوج رسیدگی می‌شود.
  • برای ایجاد صلح و سازش زوجین به داور معرفی می‌شوند. داور باید متاهل باشد و سن او از 30 سال بالاتر باشد.
  • همه حق‌وحقوق زن مانند نفقه، اجرت‌المثل، مهریه و اجرای شرط تنصیف دارایی باید از طرف مرد پرداخت شود.
  • ‌صدور گواهی طلاق (گواهی عدم امکان سازش)
  • در نهایت برای اجرای صیغه طلاق زوجین باید به دفتر رسمی طلاق مراجعه کنند.

برای صدور حکم طلاق در هنگام درخواست طلاق از طرف زوج مدارک زیر باید به دادگاه دادرسی تحویل داده شود:

  • در صورت عدم نزدیکی گواهی بکارت زن
  • گواهی عدم بارداری زن
  • اصل عقدنامه یا کپی آن
  • کارت ملی
  • شناسنامه

سریعترین راه طلاق از طرف مرد

برای جدا شدن زن و شوهر راحت‌ترین راه طلاق، طلاق توافقی است؛ ولی اگر طلاق از طرف زوج باشد، سریع‌ترین راه این است که مرد باید تمام حق‌‌وحقوق زن مانند مهریه، اجرت المثل، جهزیه، نفقه و مهریه را به طور کامل به زوجه پرداخت کند. برای این که زوجین از طلاق منصرف شوند، قانون‌گذار مراحل زیادی برای گرفتن حکم طلا وضع کرده است.

در طلاق توافقی بعد از این که زوجین در مورد مهریه، نفقه و حضانت فرزندان به توافق رسیده‌اند باید در جلسات مشاوره خانواده شرکت کنند و اگر حکم عدم سازش برای آن‌ها صادر شد با مراجعه به دادگاه می‌توانند، حکم طلاق را بگیرند و به دفترخانه بروند تا صیغه طلاق بین آن‌ها خوانده شود.

درخواست طلاق چه از طرف زوج چه از طرف زوجه باشد بعد از رای دادگاه به ترتیب در دادگاه بدوی، دادگاه تجدیدنظر استان موردنظر و دیوان عالی کشور قابلیت اعتراض به آن وجود دارد. اعتراض باعث می‌شود، روند طلاق زمان بیشتری ببرد.

حقوق زن در طلاق از طرف مرد

همان طور که بارها بارها گفته شد هنگامی که طلاق از طرف زوج باشد، مرد باید تمام حق‌وحقوق زن را شامل موارد زیر می‌شوند را به طور کامل پرداخت کند:

  • مهریه

در زمان طلاق یکی از حقوق اصلی زن مهریه او است.  با خواندن عقد نکاح مهریه بر دوش مرد است و زن می‌تواند در هر زمانی که اراده کند، مهریه خود را از شوهر بگیرد.‌ هنگامی که طلاق از طرف مرد باشد تمام مهریه زن را باید پرداخت کند و در صورت ارائه مدارک کافی از عدم توانایی مالی مرد، مهریه را باید به صورت اقساطی پرداخت کند.

  • نفقه

نفقه شامل البسه، مسکن، هزینه‌های درمان، اثاث منزل می‌شود. بر اساس میزان درآمد مرد، عرف و شئونات خانوادگی زن میزان نفقه مشخص می‌شود.

  • اجرت المثل

اجرت المثل ( کارهای که شرعا بر عهده زن نبوده است؛ ولی با عدم قصد تبرع و درخواست زوج انجام داده است.) یکی دیگر از حقوق مالی زوجه است که در هنگام طلاق باید به زن پرداخت شود.

  • تنصیف دارایی

در عقدنامه یکی از شروط ضمن عقد تنصیف دارایی زن و شوهر است. اگر طلاق از طرف مرد باشد و زوجه بدون هیچ دلیل قانونی بخواهد زن خود را طلاق بدهد باید دارایی که در زندگی مشترک به دست آورده است، نصب آن‌ها را به نام زوجه کند.

طلاق از طرف زوج چقدر طول می‌کشد؟

بعد از این که درخواست طلاق از طرف مرد ثبت شد بسته به این که زوجه به رای صادر شده دادگاه شکایت می‌کند یا نه مدت زمان طلاق می‌تواند، متفاوت باشد. اگر حکم صادر شده از طرف زوجه مورد اعتراض قرار بگیرد به ترتیب در دادگاه بدوی، دادگاه تجدیدنظر استان و دیوان عالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر در مرحله بدوی به حکم صادر شده زوجه اعتراض نکند، بعد از چهار ماه حکم طلاق صادر می‌شود و زوجین می‌توانند به دفترخانه مراجعه کنند تا صیغه طلاق آن‌ها خوانده شود. به طور کلی بین چهار ماه تا یک سال می‌تواند، حکم صدور طلاق طول بکشد.

برای این که مرد بتواند در زمان سریعی همسر خود را طلاق دهد باید در مورد کلیه حق‌‌وحقوقی که باید به زوجه بدهد با او توافق کند و طلاق توافقی بگیرند تا حکم صدور طلاق آن‌ها سریع انجام شود.

نمونه درخواست طلاق از طرف مرد

طلاق در دادگاه خانواده یکی از شایع‌ترین دعاوی بوده است به همین دلیل طلاق در سه نوع، طلاق از طرف زوج، طلاق توافقی و طلاق از طرف زوجه وجود دارد. در بین انواع طلاق، طلاق از طرف مرد ساده‌ترین نوع طلاق است. طلاق توافقی سریع‌ترین زمان برای حکم صدور طلاق است و طلاق از طرف زن سخت‌ترین نوع طلاق است. مرد به دلیل خاصی برای طلاق دادن زن خود نیاز ندارد و می‌تواند در هر زمانی با دادن کلیه حق‌وحقوق زن اقدام به طلاق زوجه کند. در زیر نمونه‌ فرم درخواست طلاق از طرف زوج را برای شما قرار داده‌ایم.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست