تفاوت طلاق توافقی و حق طلاق به همراه شرایط حاکم بر متارکه

folder_openخانواده
comment1 دیدگاه

امروزه اصطلاحاتی مثل طلاق توافقی در بین زوجینی که قصد طلاق دارند بسیار پرکاربرد شده است. به همین دلیل آشنایی با این دو مفهوم قضایی می تواند کمک زیادی به زوجین برای رسیدن به خواسته های قانونی خود کند. با وجود اینکه طلاق در شارع مقدس، امر مذمومی به شمار می رود اما ممکن است به هر دلیلی زوجین، صلاح ادامه ی زندگی خود را در اجرای حق قانونی طلاق بدانند. در این صورت می توانند یا به صورت طلاق توافقی و یا بر اساس حق طلاق از یکدیگر جدا شوند. در این مقاله به تعریف کامل این دو اصطلاح مهم از زبان وکیل طلاق توافقی می پردازیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تعریف طلاق توافقی

ممکن است زوج و زوجه در شرایطی قرار گیرد که هر دوی آنها خواهان طلاق باشند. از طرفی هر دوی آنها باید بر سر مسائل مهمی مثل حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و … به توافق رسیده باشند. در این شرایط می توانند به صورت توافقی درخواست طلاق بدهند. این یعنی با وجود این توافقات، اجرای حکم طلاق سریعتر پیش می رود. و رسیدگی قضایی طولانی نخواهد بود البته توجه داشته باشید که قوانین مربوط به طلاق توافقی امروزه تغییراتی را نسبت به گذشته پیدا کرده است. که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

چگونگی تنظیم طلاق توافقی

اجرای قوانین جدید مربوط به طلاق توافقی در مراحل طلاق توافقی اولیه به صورت الکترونیکی پیش می رود. بدین صورت که زوجین که قصد طلاق توافقی دارند باید در ابتدا به سامانه ی تصمیم طلاق مراجعه نمایند و مشخصات خود را در آن ثبت کنند. پس از آن باید با شرکت در جلسات مشاوره ( که معمولا چهار ماه به طول می انجامد) ثابت کنند که هیچگونه تفاهمی با هم ندارند. در این صورت می توانند درخواست طلاق توافقی کنند.

پس از آنکه زوجین دادخواست طلاق توافقی خود را به ثبت رساندند باید در دادگاه حاضر شوند. در این مرحله لازم است زوجین تمام مسائلی را که با هم به توافق رسیدند به قاضی توضیح دهند. آنها می توانند این توضیحات خود را به صورت مکتوب به قاضی مربوطه ارائه دهند. چنانچه قاضی این مدارک و دادخواست را بررسی و تایید کرد، دادنامه طلاق توافقی را صادر می کند.

تعریف حق طلاق

همانطور که میدانید در قانون حق و حقوق طلاق به مرد اعطا شده است. اما زوج (مرد) می تواند این حق را در طی یک توافق به زن اهدا کند. مرد می تواند حق درخواست طلاق را به صورت کتبی در دفتر اسناد رسمی ثبت کند. در بعضی از موارد مرد این حق را در سند ازدواج به زوجه می دهد. خیلی ساده اینکه حق طلاق زن در واقع وکالت طلاق از طرف مرد است که در در عمل زن با وکالت خود و با گرفتن وکیل دادگستری با ثبت  دادخواست طلاق توافقی از شوهر جدا میشود.

در این شرایط زنی که این حق را دارد می تواند برای پیگیری امور مربوط به طلاق وکیل بگیرد. اینکار باعث می شود که زوجه از طی مراحل سخت پیگیری امور طلاق معاف شود. لازم است بدانیم در هر دو حالت حق طلاق و طلاق توافقی، زمان رسیدن به  حکم طلاق  زیاد نیست و فقط اجبار به داشتن وکیل در طلاق با حق زلاق است و در سایر موارد اختیاری است.

شرایط دریافت این حق

زن در صورتی می تواند حق زوج برای طلاق را دریافت کند که این حق از جانب مرد بر اساس شرایط ذکر شده در قانون به او واگذار شده باشد. این شرایط عبارتند از:

این حق بلاعزل باشد. یعنی در اعطای حق، زمان خاصی ذکر نشده باشد یا تاریخ مشخص نشده باشد.
زن بتواند برای انجام امور قضایی وکیل بگیرد. یعنی حق توکیل به غیر داشته باشد.
حق اسقاط داشته باشد. در این صورت زن بلافاصله بعد از دادنامه طلاق به دادگاه می رود.

طلاق توافقی یا حق طلاق؟

تا الان در مورد مفهوم هرکدام از این مباحث قضایی صحبت کردیم. بهتر است بدانیم که هم طلاق توافقی و هم حق طلاق هردو نیازمند طی کردن مراحل قانونی زیادی هستند. بنابراین برای رسیدن به مواردی همچون طلاق توافقی لازم است که یک وکیل به شما کمک کند.

فرض کنیم که در طلاق توافقی، زوجین تصمیم بگیرند که خودشان تمام کارها را انجام دهند. در این صورت حداقل 9 ماه طول می کشد که آنها به حق خود یعنی طلاق برسند. در موارد دیگر مثل این حق  هم اگر تنها یک نفر از آنها بخواهد بدون طلاق اقدام به این کار کند، فرایند طولانی را سپری خواهد کرد. به همین دلیل رجوع به مراکز مشاورین حقوقی و کمک گرفتن از وکلای معتبر در هر دو مورد طلاق توافقی و حق طلاق به شما کمک خواهد کرد.

سخن آخر

سعی کردیم به طور اجمالی به شرایط طلاق توافقی، تعریف آن و نیز چگونگی رسیدن به آن بپردازیم. از طرفی حق طلاق نیز به عنوان یک حق اعطا شده از جانب مرد به زن، موضوع مهمی بود که شرایط آن را مورد بررسی قرار دادیم.

به طور کلی در شرایطی همچون طلاق توافقی بهتر است هر دو نفر از زوجین یک وکیل خبره و کارکشته داشته باشند. در این صورت است که حتی فرایند زمانبری مثل طلاق توافقی نیز در کوتاه ترین زمان ممکن قابل اجرا خواهد بود. امیدوارم با مطالعه ی این مقاله با شرایط طلاق توافقی و حق طلاق و تفاوت این دو به خوبی آشنا شده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام بنده وکالت طلاق تفاهمی به خانمم دادم واو هم در اعضای مهریه ۳ دانگ ازاپارتمانم رابه اسم پسر مان کردیم و پسران بومادران نفقه اجرت المثل جهیزیه رابخشیدند حالا زنگ میزندومخواهم شکایت کنم که اثاثیه را مخام ببرم حالا او که همه چیز رو ببخش بده حق دارد شکایت کند تهدید میکنه یا نمی زارم خانه را اجاره بدی یا اثاثیه رو بده تا اجازه بدم خانه را اجاره بدی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست