تبدیل عقد موقت به دائم

folder_openخانواده
comment5 دیدگاه
تبدیل عقد موقت به دائم

نکاح به دو صورت دائم و موقت صورت می‌گیرد. در عقد دائم مدت زمانی تعیین نمی‌شود اما در عقد موقت، زوجین برای مدت مشخصی به عقد یکدیگر در می‌آیند. عقد دائم و موقت، تفاوت‌هایی دارند که در ادامه این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. علاوه بر این، شاید بپرسید که آیا امکان تبدیل عقد موقت به دائم وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه ما باشید.

تفاوت عقد موقت و عقد دائم چیست؟

پیش از آشنایی با نحوه تبدیل عقد موقت به دائم باید به تفاوت‌های این دو نوع نکاح اشاره کنیم.

عقد موقت یا صیغه در ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی به طور رسمی مورد قبول قرار گرفته است.

نکاح موقت برای مدت معین و منقطع ایجاد میشود و باید در زمان عقد، مدت آن و مهریه زوجه به طور دقیق مشخص شود.

نکاح موقت برای دختر باکره نیز ممکن است اما مانند عقد دائم به اجازه پدر یا جد پدری نیاز دارد. البته اگر این افراد بدون دلیل از عقد دختر با مرد مورد نظر امتناع کنند، دختر می‌تواند از دادگاه خانواده برای عقد، اذن و اجازه بگیرد.

در عقد دائم مرد باید به زن نفقه بپردازد، اما در عقد موقت این امر الزامی نیست و تنها در صورتی قابل مطالبه خواهد بود که در عقد به آن اشاره و شرط شود.

علاوه بر این، بر طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، برخلاف عقد دائم، در عقد موقت، زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند اما فرزند حاصل ازدواج موقت، از والدین خود ارث می‌برد. چنانچه در  رابطه با مسائل مربوط به تقسیم ارث سوالی دارید میتوانید از وکلای گروه هوداد راهنمایی بگیرید.

ثبت رسمی ازدواج دائم یک امر الزامی است اما در برخی موارد ممکن است ازدواج موقت ثبت نشود که در این صورت در خصوص انتساب فرزند متولد شده مشکلاتی ایجاد خواهد شد. بر همین اساس مقنن ثبت نکاح موقت را در صورت توافق طرفین و یا ذکر آن به عنوان شرط ضمن عقد و یا در صورت بارداری زوجه، ضروری دانسته است.


بیشتر بخوانید: نحوه اجرا گذاشتن مهریه و توقیف اموال برای مهریه


انحلال نکاح موقت

گاهی ممکن است بعد از عقد موقت طرفین مایل باشند این رابطه را در قالب عقد دائم ادامه دهند و با تبدیل عقد موقت به دائم زندگی مشترک خود را برای همیشه ادامه دهند.

اما گاهی زوجین ترجیح می‌دهند به رابطه خود خاتمه دهند و عقد موقت را به اتمام برسانند. انحلال عقد موقت با عقد دائم تفاوت دارد.

در عقد دائم، زوجین باید برای جدایی از یکدیگر طلاق بگیرند. اما در عقد موقت، مرد باقی مدت نکاح را به زوجه بذل کرده و می‌بخشد و در نتیجه عقد منحل می‌گردد. بنابراین در انحلال عقد موقت به رضایت یا عدم رضایت زن نیازی نیست. علاوه بر این، با اتمام مدت عقد نیز به طور طبیعی نکاح منحل می‌شود و اگر طرفین به ادامه رابطه مایل باشند باید مجدد نکاح موقت با مدت معینی میان آن‌ها جاری شود. زوجه برای انحلال نکاح موقت به صورت یک‌طرفه به وکالت حق بذل مدت نیاز دارد که باید به صورت شرط ضمن عقد از سوی زوج به زوجه اعطا شود.

نحوه تبدیل عقد موقت به دائم

نحوه تبدیل عقد موقت به دائم

برای تبدیل عقد موقت به دائم، اگر مدت نکاح موقت تمام شده باشد، زوجین می‌توانند به راحتی مشابه سایر افراد به محضر مراجعه کنند و برای ازدواج دائم اقدام نمایند. اما اگر نکاح موقت هنوز به اتمام نرسیده باشد، برای تبدیل عقد موقت به دائم باید زوج مدت باقی‌مانده را به زوجه بذل کند و بعد از آن با مراجعه به محضر به ثبت ازدواج دائم مبادرت کنند.

لازم به ذکر است که ثبت ازدواج موقت در محضر و شناسنامه طرفین اجباری نیست اما ثبت ازدواج دائم الزامی است و در صورت عدم ثبت عقد دائم، زوج به مجازات محکوم خواهد شد.

در این مطلب به بررسی شرایط و نحوه تبدیل عقد موقت به دائم پرداختیم و با تفاوت‌های این دو نوع عقد و مقررات آن‌ها آشنا شدیم. اگر در خصوص عقد موقت یا دائم سوالی دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره همین حالا با کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب ما در گروه وکلای هوداد تماس بگیرید.

4.8/5 - (134 امتیاز)

مقالات مرتبط

5 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • اگر زوجه حین عقد موقت باردار شود ایا عقد موقت تبدیل به داءم میشود یا نه
    و اگر بشود با چه شرایطی میشود مثلا برای مهریه قانون دست راست مرد را قرار میدهد یا نه ،یا اگر پول یا سکه باشد چقدر قرار میگذارن

    پاسخ
  • سلام…ما برای تبدیل ازدواج موقت دختر برادرم به دائم ( توسط یکی از آشنایان صیغه سه ماهه خوانده شده بود)به یکی از دفاتر ازدواج مراجعه کردیم و روحانی که آنجا بود فرمود اگر صیغه محرمیت موقت خواندید من باید اول صیغه طلاق را جاری کنم سپس صیغه دائم را بخوانم! و متاسفانه ما همراهان از روی ناآگاهی قبول کردیم…به مدت کوتاهی نکشید که زوجین بر اثر عدم تفاهم از یکدیگر جدا و طلاق گرفتند…
    وقتی برای یکی از همکاران شما تعریف کردیم با ناراحتی برافروخت و گفت چرا اجازه دادید برای ابطال صیغه موقت ، صیغه طلاق جاری شود و همین باعث جدائی زوجین شده است
    آیا این امر صحت دارد؟

    (با توجه به اینکه در همه سایت ها نظر شما نوشته شده است که فقط باید مرد مدت باقی مانده را به زوجه بذل نماید)

    پاسخ
    • شما میگین اینا که تفاهم نداشتن جدا شدن
      حالا دونستن اینکه سردفتر اشتباه گفته یا نه چه در دی رو دوا میکنه؟!

      پاسخ
  • ایا درهنگام تبدیل صیغه موقت به عقد دایم میشود مهریه رو تغییر داد؟

    پاسخ
  • سلام آیا در صیغه دائم می‌توان مرد را الزام به عقد کرد یا نه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست