توقیف اموال برای مهریه و اجرا گذاشتن مهریه چگونه انجام می شود؟

folder_openخانواده
comment11 دیدگاه
نحوه اجرا گذاشتن مهریه

فهرست مطالب

توقیف اموال برای مهریه

بعد از طی نمود مرحله اول از مراحل اجرای مهریه، زن می تواند از خروج مرد از کشور جلوگیری کند به اصطلاح مرد ممنوع الخروج می شود. قانون به زوجه و وکیل او اجازه میدهد که همزمان با اجرای مراحل بالا، توقیف اموال برای مهریه را از طریق دفاتر خدمات قضایی، درخواست نمایند. در ادامه با توقیف اموال برای مهریه بیشتر آشنا خواهیم شد. همراه ما باشید.

اجرا گذاشتن مهریه یکی از راه های شروع به جدایی یک زوج می باشد. درخواست آن از طرف زن به مراجع قانونی و محاکم قضایی کشور تقدیم می شود. مهریه انواع مختلفی دارد که شرایط دریافت آن‌ها یکسان نیست. برای مثال مهریه عندالمطالبه زمانی پرداخت می گردد که زن درخواست مطالبه آن را داده باشد.

اما مهریه عندالاستطاعه تنها در صورت استطاعت و دارا بودن زوج قابل مطالبه و دریافت است. برای انتخاب بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، زوجه باید به دفتر ازدواجی که عقد نکاح در آنجا جاری شده است مراجعه کند. زوجه درخواست صدور اجراییه ای را می دهد که قانون اجازه دریافت آن را بیان کرده است.

در هرصورت بهتر برای مطالبه مهریه از وکیل مهریه کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تضییع حقوق مالی خود، مهریه را دریافت کنید.

 وکیل متخصص مهریه و توقیف فوری در تهران

بر طبق ماده 1082 قانون مدنی، با عقد ازدواج دائم زن مستحق مهریه می‌شود و هر دخل و تصرفی می‌‌تواند در مال مورد مهریه انجام دهد. این ماده قانونی در مورد مهرالمسمی که عین معین است و در مورد مهریه‌های دیگر مانند مهرالمتعه و مهرالمثل صدق نمی‌کند.

برطبق ماده 1092 قانون مدنی، اگر رابطه نزدیکی بین زوجین انجام نشود، به زن نصف مهریه تعلق می‌گیرد. در صورتیکه مرد نصف مهریه را قبلا به زوجه داده باشد، می‌تواند آن را از پس بگیرد. برای اجرای ماده 1092 قانون مدنی، اگر عین مهریه تلف شود، مرد می‌تواند قیمت یا مثل نصف مهریه را از زوجه بگیرد.

کمک گرفتن از یک مشاور یا وکیل طلاق بعد از قطعیت تصمیم زوج برای طلاق دادن زوجه تا حد زیادی روند کار را تسریع می بخشد. البته شرایط کار با داشتن حق طلاق از طرف زن در شروع و روند مراحل طلاق تفاوت ایجاد می کند. برای دانستن اطلاعات بیشتر در خصوص حق طلاق کلیک کنید.

اجرا گذاشتن مهریه

در حال حاضر و در سال 1400 زوجه یا وکیل او اگر بخواهد برای گرفتن مهریه اقدام کند گام اول در مهریه مندرج در سند رسمی اقدام از طریق اداره ثبت اسناد است. اگر مالی برای توقیف نباشد گواهی صادر خواهد شد تا زوجه بتواند به دادگاه دادخواست بدهد.

می دانیم که عقد نکاح (ازدواج) یا دائم است یا موقت. اگر در خصوص نکاح سند رسمی صادر شده باشد به تجویز قانون می توان به جای مراجعه به دادگاه، از طریق اداره اجرای ثبت اسناد مهریه مندرج در عقدنامه را که دین مالی ضمن سند رسمی است مطالبه کرد. در سطور آتی مراحل مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت یا به تعبیر عامیانه مراحل اجرا گذاشتن مهریه توضیح داده خواهد شد.

اما شرایط مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت که بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه می باشد، این است که اولا دین مهریه در سند رسمی (عقدنامه) باشد با این وصف  مهریه مندرج در صیغه نامه های ازدواج موقت فقط از طریق دادگاه قابل مطالبه است. ثانیا مهریه در اصطلاح حقوقی موءجل نباشد به زبان ساده تر در عقدنامه موعدی برای پرداخت آن در نظر گرفته نشده باشد و مهریه حال باشد. فرض کنید در ضمن عقد نکاح شرط شده باشد که زوجه تا 5 سال حق مطالبه مهریه را از خود ساقط کرده باشد. ثالثا مهریه از طریق دادگاه قبلا مطالبه نشده باشد.

نکات مهم
  • می توان قسمتی از مهریه را از دادگاه در قالب دادخواست مطالبه مهریه، از زوج یا ضامن او طلب کرد و قسمتی دیگر را از اداره اجرای ثبت و بدون مراجعه به دادگاه طلب کرد. ولی مطالبه همزمان مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه از دو مرجع برای همه مهریه اشتباه است
  • شایان ذکر است که اگر تمایل به دریافت مهریه کمتر از 20 میلیون تومان از طریق مراجع قضایی باشد. دادخواست مهریه به شورای حل اختلاف محل اقامت زوجه می بایستی تقدیم گردد.
  • بعضی از شهرهای ایران بنابر استدلال هایی اساسا دادخواست مطالبه از طریق دادگاه را نمی پذیرند و زوجه را ارشاد به مراجعه به اداره اجرای ثبت می کنند ظاهرا استناد آنها به بند ب ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه است.

توقیف اموال برای مهریه

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

زوجه می‌تواند برای وصول مهریه از روش‌های زیر اقدام کند:

  • از طریق دادگاه خانواده
  • از طریق اداره ثبت

استفاده از هر کدام از این روش‌ها که در بالا تحت عنوان بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه بیان شده است، مزایا و معایبی دارد. اما معمولا پیشنهاد وکلا، اقدام از طریق اداره ثبت است. برای این کار باید به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت شده رجوع کنید و درخواست کتبی خود را برای صدور اجراییه به دفترخانه تقدیم نمایید.

اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت، سریع‌تر از روش دادگاه است زیرا وصول مهریه از طریق دادگاه زمان‌بر است. علاوه بر این هزینه اجرای ثبت نیز کمتر از دادگاه است و به پرداخت هزینه دادرسی نیازی نیست. افزون بر این موارد، از طریق اداره اجرای ثبت، زوجه می‌تواند برای جلوگیری از فرار مرد، او را ممنوع الخروج کند.

البته اقدام از طریق اجرای ثبت معایبی نیز دارد؛ یکی از معایب مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت این است که زوجه در این روش نمی‌تواند زوج را زندانی کند و اگر در طول فرایند اجرای مهریه قیمت سکه بالا رود، زن ممکن است دچار ضرر مالی شود زیرا اجرای ثبت به بالارفتن قیمت سکه توجه نمی‌کند.

مراجع صالح برای درخواست اجرا گذاشتن مهریه :

در خصوص پاسخ به این پرسش که برای اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت و مرجع رسیدگی کننده به درخواست اجرا گذاشتن مهریه از طرف وکیل و یا زوجه کجاست، باید عنوان نمود که از سه طریق می توان عمل نمود:

  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق شورای حل اختلاف
  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه
  • اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت

بر اساس نص قانون شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به پرونده ای را دارد که مبلغ مهریه بیست میلیون تومان و یا کمتر از این مبلغ باشد.اگر ارزش مهریه از مبلغ ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد و یا پیشتر دعوای طلاق توافقی در دادگاه مطرح شده باشد شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی نیست و دادگاه به کلیه امور در این پرونده رسیدگی خواهد نمود.
به غیر از مراجعی که نام برده شد برای اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت نیز می توان اقدام نمود. این روش، روش غیر قضایی و نسبت به روش های قضایی راحت تر و سریعتر می باشد. خواهان یا وکیل او می توانند از میان روش ها و مراجع بیان شده بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه و بهترین مرجع را انتخاب نمایند.

شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

صدور اجراییه در اجرای ثبت به سه شرط زیر منوط است:

  • مطالبه مهریه باید به موجب سند رسمی باشد.
  • مهریه منجز باشد و به امر خاصی معلق نشده باشد.
  • مهریه و تعهدات آن موجل نباشد.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

هزینه اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت معادل یک بیستم کل مهریه است که در صورت بخشیدن مهریه توسط زوجه این مبلغ از زوج دریافت نخواهد شد. در هرصورت زوجه می‌تواند هزینه‌هایی که برای دریافت مهریه از طریق اداره اجرای پرداخته است را از زوج مطالبه کند.

وصول مهریه از طریق دادگاه در قدم اول با پرداخت هزینه دادرسی آغاز می‌شود که معادل ۳.۵ درصد مبلغ مهریه به اجرا گذاشته شده است. انواع هزینه دادرسی مهریه به شرح زیر است:

  • هزینه دادرسی در مرحله بدوی
  • هزینه دادرسی در مرحله واخواهی و تجدیدنظر
  • هزینه دادرسی دعاوی مالی در مرحله فرجام‌خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

در خصوص مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه همانطور که پیش از این اشاره کردیم؛ درخواست مهریه از طریق دادگاه و یا از طریق اداره اجرای ثبت انجام می‌شود. برای مثال زوجه می‌تواند دادخواست مهریه را از طریق دفاتر خدمات قضایی ارائه کند و در ضمن این دادخواست، علاوه بر مهریه، حق‌الوکاله وکیل، هزینه دادرسی و توقیف اموال شوهر را نیز درخواست کند.

مراحل اجرا گذاشتن مهریه

مراحل اجرا گذاشتن مهریه

برای اینکار باید اصل سند ازدواج و یا رونوشت آن که از دفترخانه محل انعقاد عقد دریافت شده است، اصل شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی و در صورت استفاده از وکیل، وکالت‌نامه مربوطه را ارائه کنید.

مراحل اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت

  • در ابتدا زوجه یا وکیل او با در دست داشتن عقدنامه و یا رونوشت به دفترخانه ای که عقد ازدواج را ثبت کرده مراجعه می کنند و برای هر مقدار از مهریه که تمایل داشته باشند تقاضای صدور اجرائیه می کنند. سردفتر ازدواج مربوطه، پس از پر کردن فرم مخصوص توسط زوجه یا وکیل او، اجرائیه صادر و توسط پست پیشتاز به نشانی زوج (شوهر) مندرج در عقدنامه ارسال می کند. مهلت اجرائیه 10 روز است.

سوال می شود که مدارک لازم برای درخواست صدور اجرائیه برای مهریه چیست؟

مدارک شناسایی زوجه به انضمام عقدنامه یا (رونوشت) ، پرکردن فرم مخصوص و درخواست صدور اجرائیه از دفتر ازدواج .

  • پس از آن بایستی به اداره اجرای ثبت اسناد شهری که دفترخانه ازدواج در آنجا است مراجعه کرد. اینکه محل سکونت زوجه یا زوج شهر دیگری است اهمیتی ندارد
  • در مراجعه به اداره اجرای ثبت اسناد – مثلا در تهران اداره پنجم اجرای ثبت واقع در چهارراه جهان کودک – زوجه یا وکیل او دو کار می توانند که انجام بدهند:

اول ممنوع الخروج کردن زوج از طریق اجرا گذاشتن مهریه و اداره ثبت

دوم توقیف اموال منقول و غیر منقول بابت مهریه به او غیر از مستثنیات دین

نکته:در فرم تقاضای اداره اجرای ثبت ابتکار عمل دست شما است آگاه باشد که بابت هر مقدار از مهریه اگر زوج را ممنوع الخروج کنید دیگر نمی توانید برای همان مقدار توقیف اموال شوهر را تقاضا کنید.

به عنوان مثال اگر مهریه 500 سکه تمام بهار آزادی باشد در ابتدا توسط کارشناس حقوقی اداره ثبت سکه به نرخ روز بانک مرکزی محاسبه می شود. در اینجا می توانید مثلا بابت 200 سکه زوج را ممنوع الخروج کرد و بابت 300 سکه باقیمانده اموالی را که از او می شناسید معرفی کرده و توقیف نمایید.

البته بدیهی است که اگر اموالی باشد که بتوان کل مهریه را وصول کرد بهتر است بابت همه مهریه تقاضای توقیف مال کرد.

بحث سقف 110 سکه یا معادل ریالی آن که در قانون حمایت خانواده از سال 91 تصویب شده است در مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت موضوعیت ندارد. زیرا در هیچ فرضی اداره اجرای ثبت نمی تواند حکم جلب صادر کند. به هر میزان و مقدار از طریق مرجع مذکور  مهریه به اجرا گذاشته می شود.

اجرا گذاشتن مهریه در عندالاستطاعه هم امکان پذیر است. بنابراین اگر مهریه زنی عندالاستطاعه باشد در صورت تمایل می تواند مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت کند و توقیف اموال شوهر را تقاضا کند.

یک سوم یا یک چهارم حقوق شوهر از طریق مطالبه مهریه در اداره ثبت هم امکان پذیر است

در مهریه عندالاستطاعه زوج را نمی توان از اداره ثبت ممنوع الخروج کرد.

آنچه در اینجا بیان شد نحوه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بود در صورت تمایل به داشتن اطلاعات برای  مطالبه مهریه از طریق دادگاه لینک مربوطه را دنبال کنید

به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می‌کشد؟

اما سوال اینجاست که اجرا گذاشتن مهریه چقدر زمان می‌برد؟

درخواست مهریه با توجه به شرایط زوجین و نحوه مطالبه و توقیف اموال متفاوت و متغیر خواهد بود. با این حال به طور کلی بررسی دادخواست مهریه تا زمان صدور رای ممکن است ۲ تا ۳ ماه زمان ببرد.

البته دربرخی موارد که خواهان شخصا پیگیر وصول مهریه می‌شود؛ ممکن است فرآیند دادخواست تا یکسال نیز به طول بیانجامد. بر همین اساس بسیار ضروری است که برای اجرا گذاشتن، از وکیل متخصص دادگستری کمک بگیرید تا سریع‌تر به نتیجه برسید.

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

زوجه در زمان عقد می‌تواند مهریه خود را مطالبه نماید. زوج نیز در صورت مطالبه زن موظف به پرداخت مهریه به طور کامل است. بنابراین مرد نمی‌تواند در صورت دوشیزه بودن زن به بهانه پرداخت مهریه او را به تمکین وادار سازد. با این حال اگر زوجه در زمان عقد درخواست طلاق دهد، در صورتیکه دوشیزه باشد، نصف مهریه به وی تعلق می‌گیرد. اگر پیش از درخواست طلاق همه مهریه را دریافت نموده باشد باید نیمی از آن را به زوج بازگرداند.

اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق توافقی

در مراحل طلاق توافقی ، زوجین در خصوص همه مسائل مادی و غیرمادی به توافق می‌رسند و از یکدیگر جدا می‌شوند. مهریه تحت هر شرایطی حق مسلم زن است و حتی در طلاق توافقی نیز به او تعلق می‌گیرد. اگر در دوران عقد میان زوجین رابطه زناشویی برقرار شده باشد، زن مستحق همه مهریه و در غیراینصورت مستحق نصف مهریه خواهد بود.

در طلاق توافقی دریافت مهریه به توافق طرفین بستگی دارد. اگر زنی به ثبت طلاق بدون دریافت حقوق مالی رضایت دهد، می‌تواند بعد از آن از طریق اجرای احکام دادگستری، برای دریافت مهریه اقدام کند. لازم به ذکر است که ازدواج مجدد زوجه بعد از طلاق توافقی، مانع دریافت مهریه نخواهد شد و درنتیجه اگر زوجه بعد از طلاق ازدواج مجدد داشته باشد، همچنان مستحق مهریه خود خواهد بود.

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم

در برخی موارد ممکن است زنی از مهریه خود بگذرد و آن را به همسرش ببخشد اما بعد از آن پشیمان شود. در چنین حالتی یعنی اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، این سوال مطرح می‌شود که آیا زن می‌تواند از مهریه بخشیده رجوع کند و آن را مطالبه نماید؟ برای پاسخ به این سوال چند حالت قابل تصور است:

  • اگر زوجه مرد را از پرداخت مهریه به طور کامل بری کند، مهر از مرد ساقط می‌شود و زن حق رجوع به آن را نخواهد داشت.
  • اگر زن در برابر طلاق مهریه را بذل کند و با پرداخت مالی به مرد از او بخواهد که وی را طلاق دهد. در این صورت اگر زن در مدت عده به بذل خود رجوع نماید، طلاق ملغی می‌شود و زن و مرد مجدد همسر یکدیگر خواهند بود؛ در نتیجه زن حق رجوع به مهریه را تا پایان عده خواهد داشت.
  • اگر زوجه مهریه خود را به زوج هبه کند، مهریه به طور کامل از بین نمی‌رود و زن تحت شرایطی می‌تواند از هبه خود رجوع کند و مهریه را درخواست نماید.

اجرا گذاشتن مهریه اینترنتی

در گذشته برای پیگیری و دریافت مهریه باید حضوری به دادگاه مراجعه می‌کردید. در حال حاضر می‌توان بسیاری از مراحل اجرا گذاشتن مهریه را به کمک وکیل و به صورت اینترنتی پیگیری کرد. در همین راستا باید احراز هویت صورت بگیرد و مدارک مورد نیاز به همراه درخواست اجرا به اداره اجرای اسناد ارسال شود. به طور کلی بهتر است برای تسریع و تسهیل روند اجرا گذاشتن مهریه اینترنتی از یک وکیل کمک بگیرید تا بدون نیاز به حضور مداوم و دوندگی، به راحتی در زمان کوتاه مهریه خود را دریافت کنید.

نحوه اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

مهریه حق مسلم زن است و درخواست آن ارتباطی به جدایی و طلاق ندارد. بنابراین ممکن است در یک مورد زوجه بدون قصد طلاق صرفا مهریه خود را از همسرش مطالبه کند. زوجه حتی می‌تواند پس از ازدواج و تا قبل از برقراری رابطه زناشویی از حق حبس خود استفاده کند و تا قبل از پرداخت مهریه از تمکین خودداری نماید. برای اجرای بهتر روند پرونده کمک گرفتن از وکیل طلاق بهترین روش است.

برای توقیف اموال برای مهریه لازم است مقدمه ای از خود مهریه بیان شود. بعد از جاری شدن عقد نکاح بین زن و مرد حقوق و تکالیفی بین زن و مرد به وجود می آید این تکالیف هم مالی و هم غیر مالی هستند. از مهم ترین حقوق مالی بین زوجین مهریه است که دینی بر عهده مرد می باشد.
زن می تواند درخواست مطالبه مهریه را به دایره اجرای ثبت اسناد رسمی دهد و در صورت عدم پرداخت از سوی زوج می تواند درخواست توقیف اموال برای مهریه را تقدیم نماید.

لیست اموال قابل توقیف برای مهریه

لیست اموال قابل توقیف برای مهریه

برای به جریان انداختن مهریه باید با اموال قابل توقیف برای مهریه آشنا باشیم. توقیف اموال برای مهریه یکی از مهم‌ترین اقدامات زوجه است که از انتقال اموال توسط مرد به شخص دیگر جلوگیری می‌کند. درخواست توقیف اموال برای مهریه ممکن است ضمن دادخواست مطالبه مهریه و یا از طریق مراجعه به اداره ثبت انجام شود.

توقیف اموال برای مهریه ممکن است با اموال غیرمنقول و یا اموال منقول صورت بگیرد. البته این اموال باید از نظر قانونی قابلیت توقیف داشته باشند.

برای مثال می‌توان زمین و آپارتمانی که پلاک ثبتی آن‌ها به نام مرد است، سپرده سهام، حقوق پرسنلی و یا حتی تلفن همراه مرد را توقیف کرد. علاوه بر این موارد، مطالبات زوج از دیگران نیز، به نفع خواهان قابل توقیف است. توقیف اموال برای مهریه به منظور جلوگیری از انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه انجام می‌شود و از تضییع حقوق زوجه جلوگیری می‌نماید.

شرایط دریافت مهریه با توقیف اموال برای مهریه طبق قانون جدید

شرایط دریافت مهریه طبق قانون سال 1401 مطابق ذیل است:
ملاک پرداخت مهریه تاریخ اقامه دعوا و تقدیم دادخواست از سوی زن نیست. لزوم پرداخت مهریه توسط مرد حکم دادگاه و لازم الاجرا بودن حکم دادگاه در پرداخت مهریه است.
زن می تواند از طریق اداره ثبت اسناد و املاک استعلام اموال منقول و غیرمنقول شوهر خود را انجام داده و به توقیف اموال برای مهریه وی اقدام کند.
اگر ارزش مهریه زیر 20 میلیون تومان باشد شورای حل اختلاف و اگر ارزش مهریه بیش از 20 میلیون باشد، دادگاه در خصوص پرداخت مهریه از سوی شوهر حکم صادر خواهد کرد.

مراحل به به جریان انداختن مهریه و حکم جلب مهریه در سال 1402

البته زنان برای دریافت مهریه لازم نیست به دادگاه مراجعه کنند. ابتدا لازم است به دفتر ازدواجی که عقد زوجین در آن ثبت شده مراجعه نمایند و در این دفتر درخواست صدور اجراییه برای مهریه انجام می شود. در مرحله بعد زن باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نماید و پس از استعلام اموال شوهر توقیف اموال برای مهریه را درخواست نموده و در صورت لزوم شوهر را ممنوع الخروج نماید.
اگر پس از طی این مراحل مهریه از سوی شوهر به زن پرداخت نشود، دادگاه برای طرفین احضاریه صادر خواهد کرد. پس از این دادگاه مرد الزام به پرداخت تا 110 سکه بهار آزادی را می بایست پرداخت کند. در غیر اینصورت حکم جلب شوهر و روانه شدن وی به زندان رقم خواهد خورد.

فروش اموال زوج برای وصول مهریه در سال 1402

فروش اموال زوج

مزایده اموال و دارایی های شوهر بعد از توقیف اموال برای مهریه طبق ضوابط قانون مدنی صورت می گیرد. اگر دارایی هایی که قرار است به مزایده گذاشته شوند جزو مستثنیات دین باشند امکان توقیف این دارایی ها برای پرداختی به زن به عنوان مهریه وجود دارد.

رفع توقیف اموال برای مهریه

وکیل زوجه یا خود او می‌تواند برای جلوگیری از انتقال اموال توسط مرد، به دادگاه برای توقیف اموال درخواست دهد. در خصوص مدت زمان توقیف اموال برای مهریه ذکر این نکته ضروری است که بعد از صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف زوجه باید برای مطالبه مهریه فورا درخواست دهد و در غیر اینصورت بعد از چند روز مرد می‌تواند برای رفع توقیف اموال اقدام کند.
همچنین در خصوص توقیف اموال برای مهریه لازم به ذکر است که اگر اموال غیر توقیف به اشتباه توقیف شده باشد، با اعتراض زوج این اموال از توقیف آزاد می‌گردد.

مستثنیات دین چیست

در فرایند توقیف فوری اموال برای مهریه برخی از اموال را نمی‌توان توقیف کرد که آن را مستثنیات دین بیان می‌کنند. مستثنیات دین اموالی هستند که در صورت توقیف مالک آن‌ها به اعسار خواهد افتاد. اعسار برگرفته از کلمه عسر به معنای نداشتن و سختی است. اصطلاحاً در مضیقه قرار گرفتن اعسار گفته می‌شود. مطابق با ماده 24 قانون جدید برخی مستثنیات دین عبارتند از:

منزل مسکونی مرد که به‌صورت اعسار وی باشد.
اثاثیه مورد نیاز زندگی مرد که برای رفع ضروریات وی و افراد تحت تکفل او لازم باشد.
ابزار علمی و تحقیقاتی مرد برای اهل علم و تحقیق
وسایل و ابزار کاری کشاورزان، کسبه و … یا به عبارتی ابزاری که برای امرار معاش مرد و کسب درآمد لازم است.
مبلغ رهن خانه‌ای که مرد به صاحب‌خانه پرداخت کرده به‌گونه‌ای که پرداخت اجاره بدون درنظر گرفتن مبلغ رهن سبب عسروحرج شود.
توقیف اموال توسط زوجه در خصوص سایر اموال برقرار است و زوجه می تواند با استفاده از وکیلی مجرب از اداره ثبت اسناد استعلام اموال شوهر خود را گرفته و پس از دریافت استعلام درخواست توقیف فوری اموال برای مهریه را از اداره ثبت اسناد یا دادگاه خانواده طلب کرده و از زمان توقیف فوری اموال شوهر بابت مهریه به مدت 10 روز زمان دارد تا درخواست اخذ مهریه خود را به صورت قضایی به ثبت برساند.

سوالات متداول

چه روش هایی برای اجرا گذاشتن مهریه وجود دارد؟

زوجه میتواند از ۲ روش اقدام به مطالبه مهریه کند: ۱- از طریق دادگاه ۲- از طریق اداره ثبت

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه چقدر است؟

هزینه اجرا گذاشتن مهریه باتوجه به روش آن متفاوت است. در روش مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت هزینه معال یک بیستم کل مهریه میشود. و از طریق دادگاه خانواده معادل ۳٫۵ درصد مبلغ مهریه است.

مدارک لازم برای درخواست صدور اجرائیه برای مهریه چیست؟

مدارک شناسایی زوجه به انضمام عقدنامه یا (رونوشت)، پرکردن فرم مخصوص و درخواست صدور اجرائیه از دفتر ازدواج.

4.9/5 - (15 امتیاز)

مقالات مرتبط

11 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • اقدام بعدی‌ بعد از اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت چی‌هست؟

    پاسخ
  • این چه دکانی است که راه افتاده.من زنی را به عقد خودم درآوردم بیست سکه مهرش کردم بعداز هفت ماه زنم خودکشی کرد.بعداز مرگش فهمیدم درعقد ونکاح پسر دایش بوده و اسمش را چون مجددا رجوع کرده بودند نیاوردند و خلاصه متوجه شدم کلاهم را برداشتند آنهم گسترده.چون زنم بجز شوهر داشته بیمار شدید اعصاب وروان هم بوده.فعلا شکایت به دادگاه کشیده شد از طرف من چون پیامک‌های شوهر سابق زنم را به دادگاه خانواده نشان دادم و گفتم در شناسنامه آنها چیزی ثبت نیست و دفتردارهم که مارا عقد کرد گفت استعلام رجوع گرفتم منفی بود حالا راست و دروغش را نمیدانم آیا واقعا از همان مرجع استعلام گرفت یانه فعلا بدجوری درام می‌سوزم پدرومادر زنم از راه اداره ثبت اسناد برای گرفتن مهریه دخترمرحومشان اقدام کردند که این هم خلاف قانون باید باشد چون انحصار وراثت نکردند اداره ثبت اصلا به این انحصار وراثت کاری ندارد.اگرزن من میراثی داشته باشد من حق دارم اما اداره ثبت اسناد برایش انگار فرقی ندارد.من و امثال من اگر مرتبه دیگر بگویند زنها مریم مقدس شدند با این مهریه عمرا زن نمیبریم.به درک آزاد خودمان را تخلیه میکنیم یا اینکه مهریه ای نمی‌دهیم بهیچ عنوان بگذار زنهایی که دنبال مهریه هستند به هرزگی و فاحشگی تن بدهند به جهنم.

    پاسخ
    • سلام من هم نامزد هستم الان هم حاضر به زندگی نیست مهریه ونفقه هم می خواهد وقتی حاضر به زندگی نیست پس من برای چی باید پرداخت کنم ممنونم اگر راهنمایی کنید

      پاسخ
  • سلام.مهریه من یک میلیون وپانصد هزارتومان وپنج عدد سکه تمام بود درسال۱۳۷۴محاسبه تا۱۴۰۱چقدرمیشه

    پاسخ
  • Avatar
    خانم شیرازی
    ۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۲۳:۴۲

    سلام.مهریه من یک میلیون وپانصد هزارتومان وپنج عدد سکه تمام بود درسال۱۳۷۴محاسبه تا۱۴۰۱چقدرمیشه

    پاسخ
  • سلام ،وقتی مرد،از همسرخود درخواست طلاق می دهد وطی مراحل قانونی حکم،صادر می شود،،وزوج (مرد) طبق آن،عمل می کند،یعنی،علی رغم سایر هزینه های،پرداختی،هر۱۲ ماه یه سکه پرداخت می کند،یعنی آنچه که به موجب قانون گفته شده عمل می کند،وامتناع نمی کند،بنابر این،چرا ممنوع الخروج می شود برای سفر زیارتی،ویا نمی تواند،برای تامین مایحتاج خود،واحد خانه خود را به اجاره بگذارد،به نظرکه اجبار ومحدودیت مانع درروند وادامه پرداخت مهریه میشود،و،،،،،،

    پاسخ
    • Avatar
      خانه به دوش
      ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ ۱۳:۲۵

      با این قوانین بنظرم ازدواج کار درستی نیست مساوی میشه با نابودی آدم باید از زنها ترسید ازدواج یه کاسبی هست ديگه تو ایران زندگی معنی نداره مهریه میشه همون باج

      پاسخ
  • Avatar
    امداد وکیل
    ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۲۰:۴۵

    خسته نباشید ایا اجازه هست از مقالتون در سایتمون استفاد کنیم تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست