طلاق توافقی | شرایط و مراحل طلاق توافقی [1403]

طلاق توافقی چیست و چرا تبدیل به رایج‌ترین روش طلاق برای خانواده‌های امروزی شده است؟ طلاق گرفتن در کشور ما با چالش‌های بسیار زیادی روبرو است و هر روز هم به چالش‌های آن اضافه می‌شود. از این رو همه به دنبال استفاده از روشی هستند تا مراحل طلاق توافقی برای آنها ساده‌تر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر شود. ساده‌تر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر سه عبارتی هستند که به خوبی مزایای طلاق توافقی را برای افراد تشریح می‌نمایند. توافق کلیدی‌ترین کلمه این روش طلاق است که در آن دو طرف باید شرایط طلاق توافقی را قبول کنند و بر سر تمام مسائل چالش برانگیز از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و … توافق کرده و همین توافق کلید اصلی رسیدن به نتیجه برای آنها در دادگاه است.

کوتاه شدن پروسه طلاق به خودی خود می‌تواند مزیت بزرگی باشد تا درخواست طلاق توافقی را در کشور ما به میزان قابل توجهی افزایش دهد. البته باید اضافه کنیم که استفاده از وکیل طلاق توافقی می‌تواند زمینه ساز کمتر شدن هر چه بیشتر پروسه این روش جدایی برای خانواده‌ها باشد. در موسسه حقوقی هوداد آرزوی بهترین‌ها را برای تمام خانواده‌های ایرانی داریم و امیدواریم که هیچ‌وقت و هیچ‌جا نیاز به مراجعه به دادگاه برای طلاق پیدا نکنید؛ اما وقتی صحبت از یک حقوق شهروندی می‌شود، شرافت شغلی، ما را ملزم به ارائه تمام نکات و راهنمایی‌های لازم درباره مسائل حقوقی می‌نماید و این بار نوبت به بررسی شرایط طلاق توافقی رسیده و قرار است در این باره به صورت مفصل برای شما صحبت کنیم. مراحل طلاق توافقی را مرور خواهیم کرد و نکات لازم برای پیش برد هر چه بهتر اهداف شما را ارائه خواهیم نمود. با ما در هوداد همراه باشید.

طلاق توافقی
تماس با وکیل
ارتباط با دفتر غرب
تماس با دفتر شرق

فهرست مطالب

قانون و بخشنامه جدید طلاق توافقی 1402

مطالبی که در این مطلب مطالعه نمودید مطابق آخرین رویه ها و قانون طلاق توافقی در سال 1402 نگاشته شده است و مشاوره تلفنی هم در این خصوص رایگان است. اما بدانید که بخشنامه جدید طلاق توافقی 1402 وجود خارجی ندارد در واقع از سال 1397 تا الآن 1402 شرایط جدیدی تصویب نشده است ما این مطلب را به روز رسانی میکنیم.
به طور کلی قوانین مربوط به  قانونی طلاق  در سال‌های اخیر تغییر چندانی نداشته و صرفا چند بخشنامه جدید طلاق توافقی صادر شده است. با این حال یکی از دگرگونی های اخیر قانون جدید حق طلاق، به مساله مهریه مربوط است. بر اساس قانون جدید حق طلاق مهریه صرفا تا ۱۱۰ سکه مشمول حکم جلب خواهد شد. برای گرفتن مهریه بیشتر از این تعداد، امکان صدور حکم جلب وجود ندارد و زوجه صرفا درصورت توانایی مالی زوج و با شناسایی مال می‌تواند مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه را دریافت نماید. برای مشاوره از یک وکیل مهریه هم اکنون با ما تماس بگیرید.

شرایط طلاق توافقی در سال 1402

در قدم اول باید به بررسی شرایط طلاق توافقی بپردازیم که به دنبال ارائه نکات کامل آن برای سال 1402 برای شما هستیم. البته اشاره کردیم که مهم‌ترین شرط برای این روش طلاق، توافق است و توافق طرفین بر روی چالش‌های پیش روی زوجین در زمان طلاق اصلی‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه شود. نکته بسیار مهم این است شرایط طلاق توافقی از طرف زن و مرد با هم یکسان است و هر دو طرف باید به تمام توافقات لازم برسند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی زوجین در این مواقع تکلیف بچه است که مورد سؤال بسیاری از زوجین قرار می‌گیرد. دقت کنید که اگر به دنبال استفاده از مزیت‌های طلاق‌های توافقی هستید، باید در تمام موارد زیر به توافق برسید:

  • در مورد مهریه توافقات لازم انجام پذیرد.
  • نحوه پرداخت نفقه باید مورد تائید طرفین باشد.
  • حضانت بچه‌ها یکی از مهم‌ترین توافقات در این زمینه است.
  • تقسیم اموال بعد از ازدواج نیز یکی از چالش‌های بسیار مهمی است که باید درباره آن نیز توافقات لازم صورت پذیرد.

شرایط طلاق توافقی از طرف مرد و زن یکسان است و تمام موارد بالا باید قبل از اقدام برای طلاق مورد توافق پذیرد. در این بین کاربران می‌توانند از مشاوره‌های حقوقی نیز برای رسیدن به این توافقات استفاده نمایند. همچنین لازم به توضیح است که برای حصول نتیجه مطلوب در این روش طلاق، نیاز به حضور در دادگاه خواهید داشت و تنها در آخرین مرحله و برای جاری شدن صیغه طلاق باید در محضر حاضر شوید. حضور در محضر به تنهایی نمی‌تواند شرایط این طلاق را برای شما ایجاد کند.

مراحل طلاق توافقی چگونه است؟

اگر شما از همان ابتدا مراحل انجام طلاق توافقی را بدانید و بر اساس چارچوب‌های تعیین شده حرکت کنید، می‌توانید در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب رسیده و دیگر درگیر چالش‌های اضافی هم نباشید. پس اول شناخت و در قدم بعدی اقدام بر اساس اصول و مراحل از پیش تعیین شده است که می‌تواند زوجین را به نتیجه نهایی برساند. مراحل گرفتن و درخواست طلاق توافقی برای زن و مرد کاملاً مشخص و یکسان است. البته با توجه به اینکه زوجین مراحل درخواست طلاق را به شخصه یا همراه با وکیل سپری نمایند، شرایط طلاق توافقی برای آنها متفاوت خواهد بود. وکلا با توجه به شناخت و تجربه بالایی که در این زمینه دارند، می‌توانند در تعداد جلسات کمتر و زمان به مراتب کمتری مراحل طلاق توافقی از طرف مرد یا زن را سپری نمایند.

دقت داشته باشید که زوجین نمی‌توانند به صورت همزمان از یک وکیل برای پیش برد اهداف خود استفاده نمایند و اگر به دنبال استفاده از وکیل هستند، بایستی وکلای جداگانه‌ای برای خود در نظر بگیرند. با این حال در ادامه مراحل لازم برای آن را برای هر دو روش با وکیل و بدون وکیل را با شما در میان می‌گذاریم تا زوجینی که به دنبال استفاده از مزیت‌های این روش طلاق هستند، شرایط را از پیش در نظر بگیرند.

مراحل طلاق توافقی چگونه است؟

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

در قدم اول نوبت به بررسی مراحل درخواست طلاق توافقی بدون وکیل می‌رسد. دقت کنید که مراحل طلاق توافقی بدون وکیل ممکن است کمی پیچیده و زیاد به نظر برسد، اما در نهایت زوجین باید تمام مراحل زیر را برای حصول نتیجه مطلوب طی نمایند:

  1. اولین مرحله توافق برای تمام شرایطی است که در بند قبلی با هم مرور کردیم.
  2. در قدم بعدی مراحل درخواست طلاق باید در سامانه مخصوص ثبت نام کرده و نوبت بگیرید.
  3. در مرحله بعدی نوبت به غربالگری و شرکت در جلسات مشاوره می‌رسد. در این مرحله مشاور سعی در این دارد که زوجین را از این تصمیم منصرف نماید. در نهایت لازم است تا گواهی عدم انصراف از مشاور دریافت شود.
  4. قدم بعدی ثبت دادخواست طلاق به صورت توافقی است. دقت کنید که مراحل و شرایط طلاق توافقی برای زن و مرد با هم یکسان است و هر دو باید این مراحل را طی کنند، مگر اینکه یکی از طرف دیگری وکالت داشته باشد.
  5. در قدم بعدی باید گواهی بارداری یا عدم بارداری از پزشکی قانونی دریافت شود. دقت کنید که در صورت اثبات باکرگی یا یائسگی نیاز به گواهی بارداری یا عدم بارداری نخواهد بود.
  6. در مرحله بعدی زوجین باید در جلسات متعدد دادگاه شرکت نمایند.
  7. در نهایت دادگاه باید گواهی عدم سازش را برای زوجین صادر نماید.
  8. آخرین مرحله از مراحل طلاق توافقی از طرف مرد و زن حضور در دفاتر ازدواج و طلاق و جاری کردن صیغه طلاق است.
مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

مراحل طلاق توافقی با وکیل

مراحل درخواست طلاق توافقی با وکیل کاملاً متفاوت است و زوجین نیازی به حضور در جلسات متعدد و طی کردن مراحل پیچیده را نخواهند داشت. از این گذشته وکلا با توجه به تجربه بالایی که در این باره دارند، به راحتی می‌توانند این مراحل را در مدت کوتاه‌تری سپری نمایند. روند طلاق توافقی با وکیل به این ترتیب است که زوجین باید بعد از توافق برای طلاق آن را مکتوب کرده و سپس برای بقیه مراحل وکیل بگیرند و قرارداد قانونی با وکیل ببندند. بقیه مراحل توسط وکیل پیگیری خواهد شد.

نکات مهمی در استفاده از وکیل برای این روش طلاق وجود دارد که باید به آنها دقت شود. انتخاب وکیل مناسب و حرفه‌ای می‌تواند تبدیل به برگ برنده‌ای برای زوجینی باشد که به دنبال حصول نتیجه مطلوب در بازه زمانی کوتاه مدت هستند. وکیلی که تجربه تخصصی در زمینه طلاق‌های توافقی به دست آورده و در این زمینه فرد حرفه‌ای محسوب می‌شود، در شرایط بسیار ایده‌آلی پرونده شما را پیش خواهد برد. مجموعه هوداد در این زمینه یکی از تخصصی‌ترین مجموعه‌های حقوقی است و شما می‌توانید در بهترین شرایط ممکن مراحل طلاق توافقی خود را با استفاده از وکلای ما پیش ببرید.

ارتباط با دفتر غرب
تماس با دفتر شرق
تماس با وکیل

مدارک لازم برای طلاق توافقی

مدارک لازم برای طلاق توافقی

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی چندان مدارک پیچیده‌ای نیست و شما می‌توانید تنها با در دست داشتن مدارک شناسایی برای این روش طلاق اقدام کنید. مدارک لازم برای درخواست این روش طلاق به شرح زیر است:

عقدنامه یا رونوشت آن

شناسنامه و کارت ملی زوجین

مدارک لازم برای طلاق توافقی در دوران عقد و بعد از آن فرقی نمی‌کند و زوجین باید مدارک بالا را تهیه نمایند. در صورت در دست نبودن سند ازدواج، می‌توان رونوشت آن را از محل ثبت ازدواج دریافت کرد. دقت داشته باشید که ارائه مدارک لازم برای ثبت این طلاق در محضر الزامی است و باید آنها را در دست داشته باشید. حتی در صورت در دست نبودن کارت ملی هم می‌توانید با همان شماره ملی مراحل ثبت نام را آغاز نمایید.

طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

اما مراحل طلاق توافقی چند روز زمان می‌برد و زوجین در چه بازه زمانی می‌توانند به نتیجه مطلوب در این باره برسند؟ البته مدت زمان طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل با هم متفاوت خواهد بود و احتمالاً تا همین جای مقاله به این مهم رسیده باشید. البته این مدت زمان دائماً دستخوش تغییرات ناشی از قوانین اعلام شده می‌شود و هر روز ممکن است قانون جدیدی باعث طولانی‌تر شدن یا کمتر شدن این زمان گردد؛ اما در این‌ بخش چیزی که در حال حاضر در سال 1402 در این باره وجود دارد را با شما در میان می‌گذاریم.

طبق آخرین قوانین موجود برای این منظور، زوجین ابتدا باید وارد سامانه شده و بعد از ثبت نام در سامانه و دریافت نوبت، یکی از مراکز غربالگری را برای شرکت در جلسات مشاوره انتخاب نمایند. در قدم بعدی نوبت به شرکت در این جلسات می‌رسد که بسته به شرایط ممکن است حدود 45 وز کاری زمان‌بر شود. این حدود برای 5 جلسه در نظر گرفته شده است که این تعداد جلسه بر اساس شرایط زوجین ممکن است کمتر یا بیشتر گردد. در نهایت نتایج این جلسات باید منجر به گواهی عدم انصراف از طلاق گردد. بعد از این مرحله نوبت به رأی دادگاه خواهد رسید. بعد از رأی دادگاه نیز 90 روز برای زوجین فرصت وجود دارد تا با حضور در محضر صیغه طلاق را جاری ساخته و موارد را در شناسنامه ثبت نمایند.

زمان لازم برای رسیدن به نتیجه طلاق با وکیل کمی متفاوت است. وکلا با داشتن وکالت از موکل خود می‌توانند هم جلسات مشاوره را در مدت کوتاه‌تری سپری نمایند و هم بقیه مراحل را به جهت تجربه و تخصص خود در زمان کمتری سپری کرده و زوجین را به نتیجه برسانند. این زمان با استفاده از وکیل به 10 تا 30 روز کاری خواهد رسید. در حالی که بدون وکیل ممکن است تا 3 ماه نیز طول بکشد.

طلاق توافقی چقدر هزینه دارد؟

هزینه طلاق توافقی یکی دیگر از نکاتی است که مورد سؤال اکثر زوجین است. هزینه‌های در نظر گرفته شده برای طلاق‌های توافقی به موارد مختلفی تقسیم می‌شود. همچنین در صورتی که زوجین از خدمات وکیل برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند، این هزینه نیز به هزینه‌های آنها اضافه خواهد شد. هزینه طلاق توافقی در محضر به 3 بخشی اصلی:

هزینه جلسات مشاوره و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق

هزینه دفترخانه طلاق

هزینه دادرسی

هزینه وکیل

طلاق توافقی چقدر هزینه دارد؟

تقسیم می‌شود. هر ساله نیز قوانین جدیدی برای این هزینه‌ها تعیین و اعلام می‌گردد. طبق آخرین قوانین وضع شده هزینه هر جلسه مشاوره برای زوجین 52 هزار تومان است و این هزینه برای دو نفر به 104 هزار تومان خواهد رسید. در مجموع اگر 5 جلسه مشاوره برای طرفین ترتیب داده شود، هزینه جلسات مشاوره به 520 هزار تومان می‌رسد.

هزینه دادرسی در زمان تحویل دادخواست به دفاتر الکترونیک قضایی پرداخت می‌شود و این هزینه نیز طبق قانون هر ساله با تغییراتی همراه خواهد بود. آخرین مبلغ در نظر گرفته شده برای هزینه دادرسی در حدود 210 هزار تومان است.

هزینه تعیین شده برای دفترخانه طلاق عدد مشخصی نیست و این موضوع به انصاف و حتی محل قرارگیری دفترخانه بستگی خواهد داشت. در حال حاضر هزینه‌هایی تعیین شده از سوی دفترخانه‌های طلاق برای صادر کردن صیغه طلاق در حدود 2 تا 6 میلیون تومان است.

تماس با وکیل
ارتباط با دفتر غرب
تماس با دفتر شرق

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل همان‌هایی است که در بالا به آنها اشاره کردیم. 520 هزار تومان برای جلسات مشاوره و 210 هزار تومان برای هزینه دادرسی و هزینه دفترخانه طلاق که در مجموع هزینه 730 هزار تومانی برای دو مورد اول و هزینه 2 تا 6 میلیون تومانی برای مورد سوم را به دنبال خواهد داشت. البته دقت کنید که اقدام برای طلاق بدون وکیل باعث می‌شود تا زمان رسیدن به نتیجه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و افزایش زمان حصول نتیجه مطلوب نیز می‌تواند هزینه‌های جانبی پیش‌بینی نشده را نیز روی دست زوجین باقی بگذارد.

هزینه طلاق توافقی با وکیل

در مراحل طلاق توافقی با وکیل عملاً فقط هزینه حق الوکاله به هزینه‌های زوجین اضافه می‌شود که این هزینه نیز توسط وکلا و بسته به انصاف آنها تعیین می‌شود. شما می‌توانید برای تعیین دقیق هزینه وکیل طلاق با ما در مجموعه هوداد در ارتباط باشید. در نظر گرفتن هزینه‌های منصفانه باعث شده تا کاربران ما رضایت کامل از این بابت داشته باشند. علاوه بر این وکلای ما تخصص و تجربه بسیار بالایی در پیشبرد پرونده‌های این چنینی دارند و رسیدن به نتیجه مطلوب در بازه زمانی کم را برای شما تضمین می‌کنند.

مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی

گرفتن وکیل با توجه به شرایط طلاق توافقی در نگاه اول ممکن است یک هزینه اضافی باشد، اما همیشه استفاده از خدمات متخصص در هر حرفه‌ای و هر کاری در نهایت به نفع طرفین تمام می‌شود. یک مثال بسیار ساده برای این منظور سرویس کردن کولر در ابتدای فصول گرم است. خیلی از افراد به بهانه کاهش هزینه‌ها، از خدمات متخصص برای این منظور استفاده نمی‌کنند و همین عامل باعث شده تا تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها به دلیل برق گرفتگی ناشی از برخورد با کولر به میزان زیادی افزایش پیدا کند. در حالی که با یک هزینه مختصر این خطر هیچ وقت در کمین شما نخواهد بود. در مراحل طلاق توافقی نیز چالش‌های بسیار زیادی وجود خواهد داشت که این چالش‌های پیش‌بینی نشده با استفاده از خدمات وکیل به راحتی قابل رفع هستند. وکیل مزیت‌های زیر را در این فرایند برای شما به دنبال خواهد داشت:

  • زمان حصول نتیجه مطلوب از حدود 3 ماه به 10 تا 30 روز خواهد رسید.
  • نیازی به حضور در جلسات مشاوره را نخواهید داشت و خود وکیل این پروسه را طی می‌کند.
  • ارتباطات وکیل با محضر و سایر نهادهای دخیل در فرایند این نوع طاق باعث می‌شود تا کارها سریع‌تر پیش برود.
  • ارائه دادخواست‌ها طبق قانون خواهد بود و خود وکیل تمام موارد قانونی را در این باره طی خواهد کرد.
  • شما درگیر چنین پرونده‌ای نخواهی بود و می‌توانید به شغل اصلی خود برسید.
  • تنش‌های حاضر در فرایند طلاق شما را درگیر نخواهد کرد.
  • نیازی به حضور در مراجع قضایی که ممکن است برای خیلی‌ها دردسر بزرگی باشد را نخواهید داشت.
مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی
تماس با وکیل

شرایط و قوانین خاص در طلاق توافقی

شرایط و قوانین زیادی برای طلاق‌های توافقی وضع شده و هر ساله شاهد ایجاد تغییرات عمده در مراحل آن هستیم. بر این اساس اگر شما اطلاعات کافی برای طی کردن کامل مراحل آن را نداشته باشید و یا در توافقات انجام یافته نتوانید تمام نقطه نظرات دادگاه را فراهم آورید، این مراحل برای شما پیچیده‌تر نیز خواهد شد و مجبور به صرف زمان و هزینه بیشتری برای رسیدن به نتیجه می‌شوید. در ادامه شرایط و قوانین خاص در نظر گرفته شده را با شما در میان می‌گذاریم تا با مطالعه این شرایط به درک بهتری نسبت به شرایط طلاق توافقی برسید.

مهریه در طلاق توافقی

یکی از مهم‌ترین مواردی که زوجین باید قبل از اقدام برای شروع مراحل طلاق توافقی باید درباره آن به توافق برسند، شرایط مهریه است. اینکه مهریه پرداخت می‌شود یا خیر و قرار است چه شرایطی داشته باشد، باید مورد توافق زوجین باشد. در صورتی که این توافق وجود نداشته باشد، عملاً دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر نخواهد کرد. با این حساب زوجین باید تصمیم بگیرند که در این باره چه رویکردی را مد نظر دارند. البته نه اینکه حتماً باید مهریه بخشیده شود یا بخشی از آن پرداخت شود، بلکه دادگاه دقیقاً طبق توافق طرفین حکم خواهد داد و همین روند نیز باید طی شود.

به صورت معمولاً در حال حاضر توافقات زید را درباره مهریه شاهد هستیم:

  • زن می‌تواند تمام مهریه را بذل کند (ببخشد) که در این صورت نیازی به پرداخت مهریه وجود نخواهد داشت.
  • زن می‌تواند بخشی از مهریه را بذل کند و الباقی آن را مطالبه نماید. برای پرداخت الباقی مهریه نیز باید تصمیم‌گیری شود که مرد مهلت کافی برای این منظور خواهد داشت یا پرداخت آن بلافاصله خواهد بود.
  • هم مقدار مهریه بذل شده و هم نحوه دریافت مهریه توسط زوجه باید مشخص شده باشد.
مهریه در طلاق توافقی

بذل مهریه در طلاق توافقی

بذل مهریه در طلاق‌های توافقی یکی از نکاتی است که معمولاً توافق بر روی آن کمی چالش‌برانگیز است. از یک طرف معمولاً مرد برای اینکه موافق این نوع طلاق باشد، سعی می‌کند تا مهریه را پرداخت نکرده و امتیاز برای خود بگیرد، از طرف دیگر زن هم به دنبال این است تا در زمان طلاق بخشی یا تمام مهریه خود را دریافت نماید. در صورتی که زن مهریه را بذل نماید، دادگاه دقیقاً مطابق با همین توافق عمل خواهد کرد. البته در شرایط بهتر زن می‌تواند بخشی از مهریه را برای رسیدن به برخی از امتیازات از سوی مرد بذل کند و الباقی آن را مطالبه نماید. در این شرایط نیز ترتیب پرداخت مهریه باید تعیین و توافق شود.

زن می‌تواند برای الباقی مهریه خود شرایط قسط‌بندی مشخصی را تعیین و با زوج توافق کند. در این بین دادگاه هم بنا به درخواست طرفین همین شرایط را تعیین خواهد کرد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

طبق ماده 1169 قانون مدنی حضانت و نگهداری از فرزندان تا سن 7 سالگی به عهده مادر و بعد از آن به عهده پدر است. در این بین چالشی‌هایی وجود دارد که باید طرفین روی آن توافق نمایند. اولاً اینکه باید توافق کنند که فرزند چه قبل از 7 سالگی و چه بعد از آن تحت حضانت چه کسی باشد و حتماً این موضوع مورد توافق قرار بگیرد. دقت داشته باشید که درصورتی که توافقی در این باره نباشد، دادگاه طبق قانون عمل خواهد کرد و بعد از 7 سالگی نیز بر اساس مصلحت فرزند تصمیم خواهد گرفت.

علاوه بر حضانت فرزند، نفقه فرزند نیز اهمیت پیدا می‌نماید و روی آن نیز باید توافقات لازم صورت پذیرفته باشد. طبق ماده 1199 قانون مدنی نفقه فرزندان به عهده پدر است. البته اگر توافقی در این بین صورت پذیرفته باشد و مادر نفقه فرزندان را قبول کرده باشد، دادگاه طبق همین توافق رأی خواهد داد. علاوه بر این حتی در صورتی که پدر قرار است از فرزندان خود ملاقات داشته باشد، نحوه این ملاقات نیز باید در توافق طرفین در نظر گرفته شود. تمام این توافقات باید به صورت کتبی به دادگاه ارائه شود.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

نفقه در طلاق توافقی

یکی دیگر از حقوق مالی زن در زندگی مشترک نفقه است که البته تفاوت‌هایی با مهریه دارد. مهریه مقدار کاملاً مشخصی داشته و این مقدار در عقدنامه درج شده است، در حالی که برای نفقه هیچ مقدار مشخصی درج نشده و بسته به شرایط جامعه و زندگی دو طرف تعیین می‌شود. در این بین طرفین باید به این توافق برسد که قرار است چه مقدار نفقه به زوجه برسد و نحوه پرداخت آن نیز چگونه خواهد بود. با توجه به اینکه بعد از اتمام مراحل این نوع طلاق عملاً طرفین دیگر زندگی مشترک نداشته و با همدیگر برخوردی ندارند، باید تعیین شود که شوهر چه مقدار نفقه بر ذمه دارد و چگونه باید آن را پرداخت نماید. دقت داشته باشید که در صورتی که زوجین روی مقدار نفقه و شرایط پرداخت آن به توافق نرسند، گواهی عدم سازش توسط قاضی دادگاه صادر نخواهد شد.

پاک کردن نام همسر در طلاق توافقی

پاک کردن نام همسر در طلاق شرایط خاص خود را دارد و اینگونه نیست که به دلخواه انجام پذیرد. در درجه اول در صورتی که زوجه بکارت خود را از دست نداده باشد، با مراجعه به ثبت احوال و ارائه مدارک لازم می‌تواند درخواست پاک کردن نام همسر خود را نماید. در این صورت هزینه‌ای برای تعویض شناسنامه را باید پرداخت کند. در غیر این صورت در ز‌مان طلاق امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه وجود نخواهد داشت.

همچنین زوجه می‌تواند در آینده همراه با خواستگار جدید خود به اداره ثبت مراجعه کرده و با رضایت خواستگار برای پاک کردن نام همسر قبلی اقدام کند. در این باره نیز مدارکی اهم از اصل شناسنامه طرفین، اصل کارت ملی، رونوشت طلاق و دادنامه طلاق نیاز خواهد بود.

پاک کردن نام همسر در طلاق توافقی

عده در طلاق توافقی

یکی دیگر از نکاتی که زوجه باید بعد از طلاق به آن دقت داشته باشد، مدت عده است. طبق قانون نه فقط برای این نوع طلاق بلکه برای هر طلاق دیگری زمان مشخصی تعیین می‌شود که در این زمان زوجه حق ازدواج مجدد را ندارد و بعد از تمام شدن آن می‌تواند برای این منظور اقدام کند. طبق قانون زمان عده برای زوجه حدود سه ماه است. البته برای کسانی که گواهی بکارت یا یائسگی داشته باشند، نیازی به عده نخواهد بود.

اجرت المثل در طلاق توافقی

یکی دیگر از حقوق تعیین شده برای زوجه که نسبت به مهریه و نفقه در جایگاه پایین‌تری قرار دارد، اجرت المثل است. این حق توسط ماده 336 قانون مدنی تعیین شده و طبق آن در صورتی که زوجه در طول زندگی کارهایی را به دستور زوج یا با عدم قصد تبرع انجام دهد که وظیفه وی نبوده و بتواند این موارد را برای دادگاه به اثبات برساند، برای آن اجرت المثل تعیین خواهد شد. اولاً باید در نظر داشته باشید که اجرت المثل عدد خیلی قابل توجهی نخواهد بود و توسط دادگاه تعیین می‌شود و ثانیاً باید درباره آن نیز به توافق لازم برسید تا در دادگاه چالشی از این بابت پیش روی شما قرار نگیرد.

رجوع بعد از طلاق توافقی

رجوع بعد از طلاق به نوع طلاق بستگی دارد. طلاق به صورت کلی به دو نوع رجعی و بائن تقسیم می‌شود که در طلاق رجعی امکان برگشت طرفین وجود دارد و در طلاق بائن چنین اجازه‌ای به طرفین داده نمی‌شود. دقت داشته باشید که در طلاق رجعی نیازی به عقد مجدد نیست اما این موضوع باید به دفترخانه اعلام شود. با توجه به اینکه در این نوع طلاق رضایت طرفین و توافق آنها مطرح است، از این رو طلاق‌های توافقی در دسته طلاق‌های بائن تعریف شده و عملاً امکان رجوع بعد از آن وجود ندارد. در این صورت اگر طرفین میل به ادامه زندگی داشته باشند، دوباره باید میان آنها صیغه عقد جاری شود.

احکام طلاق توافقی

احکام طلاق توافقی

احکامی هم درباره این نوع طلاق وجود دارد که باید آنها را نیز در زمان رسیدن به توافق در نظر بگیرید. این احکام البته جزء شرایط طلاق توافقی است، بلکه برای سایر انواع طلاق نیز می‌توانند اهمیت داشته باشد.

  • گواهی بکارت زوجه یکی از این احکام است. در صورت ارائه گواهی بکارت زوجه، مهریه تعیین شده در سند ازدواج نصف خواهد شد.
  • یکی از مدارک مهم لازم برای رسیدن به نتیجه در این نوع طلاق، گواهی عدم بارداری است که هم در دادگاه و هم در محضر باید همراه زوجه باشد.
  • در صورتی که زوجه باردار باشد، باید توافقات لازم درباره حضانت فرزند انجام پذیرد. در این بین مواردی اعم از نفقه فرزند و هزینه زایمان نیز باید به توافقات طرفین اضافه شود.
  • همچنین استرداد جهیزیه نیز باید در توافقات طرفین باشد. قانون مشخصی هم طبق سیاهه جهیزیه وجود دارد که اگر در این باره توافق حاصل نشد، طبق آن عمل شود.
  • مدت اعتبار تسلیم گواهی عدم سازش طبق ماده 34 قانون حمایت از خانواده 3 ماه بعد از صادر شدن آن است. در صورتی که در این 3 ماه طرفین در محضر حاضر نشده و مدارک لازم را ارائه نکنند، این حکم از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
تماس با وکیل

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن زن و شوهر به دلیل مشکلاتی که بین ایشان به وجود آمده و عدم سازش، تصمیم به اتمام زندگی مشترک می گیرند و زوجین با تفاهم و با به همراه داشتن مدارک لازم با طی مراحل طلاق توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند. در ادامه از جزئیات مراحل قانونی طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل توسط گروه وکلای هوداد توضیح داده خواهد شد.

مراحل طلاق توافقی
تماس با وکیل
تماس با وکیل
تماس با دفتر کرج
تماس با دفتر کرج
تماس با دفتر شرق
تماس با دفتر شرق
ارتباط با دفتر غرب
ارتباط با دفتر غرب

مراحل طلاق توافقی با مشاوره و سامانه تصمیم

مراحل طلاق توافقی
  • ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی

اولین قدم این است که زوجین برای ثبت درخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند. این دادخواست باید به دست زوجین یا وکلای آنها امضا شود. نوشتن متن توافقات در دادخواست اهمیتی ندارد و بهتر است دادخواست ساده و کوتاه باشد.

  • معرفی زوجین به مرکز مشاوره

در سال 1397 از طرف دادگستری کل استان مقرره ای گذاشته شد که ثبت کردن دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی تنها با ارائه و وجود گواهی عدم انصراف و کناره گیری از طلاق که توسط مشاوران خانواده بهزیستی صادر می گردد، ممکن است و غیر از  آن اجاره ثبت نخواهند داشت.بنا بر این زوجینی که قصد جدایی به صورت توافقی دارند باید در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام کنند و نوبت مشاوره دریافت نمایند. در روز و ساعتی که اعلام شده است به مراکز مشاوره رجوع کنند.

  • تنظیم توافقنامه طلاق

امضاء توافقنامه طلاق که در آن نسبت به تمام حقوق مالی و غیر مالی مانند :حضانت فرزند، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و مهریه و … تصمیم‌گیری و توافق شده و این توافق در قالب سند امضا شده به دادگاه ارائه می‌شود.

  • ارجاع به پزشکی قانونی

گواهی بکارت از دیگر مدارکی است که هنگام طی مراحل طلاق توافقی در دوران عقد باید به دادگاه ارائه گردد. این گواهی باید با معرفی دادگاه و از سوی پزشکی قانونی صادر شود در صورتی که زوجه اعلام کند که باکره است. زیرا در این صورت با اثبات عدم دخول نوع طلاق بائن غیر مدخوله است و پس از رای دادگاه هم مرد و هم زن با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک دولت درخواست تقاضای تعویض شناسنامه و حذف همسر قبلی را می کنند.

اگر زن یائسه باشد و یا بالای پنجاه سال باشد نیاز به آزمایش بارداری ندارد و عده طلاق هم ندارد

اگر زوجه یائسه نباشد و باکره هم نباشد لزوما باید آرمایش بارداری داده شود تا وضعیت ایشان از حیث باردار بودن یا نبودن زمان طلاق مشخص شود. بعضی دادگاه در زمان صدور رای جواب ازمایش را میخواهند و بعضی دیگر سردفتر طلاق را به اخذ آن هنگام اجرای صیغه طلاق مکلف میدادنند. زن اگر باردار باشد عده طلاق تا زمان وضع حمل است حالا هر چند مدت که باشد.

  • ارجاع پرونده به دادگاه

اگر زوجین بعد از مراحل مشاوره باز هم اصرار به طلاق داشته باشند، مرکز مشاوره گواهی عدم امکان سازش برایشان صادر می‌کند و پرونده را به دادگاه ارجاع می‌دهد، سپس دادگاه پس از بررسی مدارک، اقدام به تعیین جلسه رسیدگی جهت صدور رای طلاق را می‌نماید.

  • صدور رای توسط دادگاه

قاضی با بررسی تمام مدارک و شنیدن اظهارات زوجین یا وکلای آن‌ها با تعیین نوع طلاق اقدام به صدور رای طلاق توافقی (گواهی عدم امکان سازش) میکند که مدت اعتبار آن 3 ماه از زمان قطعیت است.

  • مراجعه به دفاتر طلاق و جاری شدن صیغه طلاق

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و رای طلاق توسط دادگاه، زوجین باید در مهلت قانونی به دفاتر طلاق مراجعه نمایند .در این دفاتر صیغه طلاق جاری می‌شود و ضمن ثبت رسمی طلاق در دفاتر قانونی سند طلاق نامه نیز صادر می‌شود.

بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و یا همان رای طلاق توافقی از آنجایی که این طلاق توافقی بوده و هر دو طرف نیاز به سپری شدن زمان تجدیدنظر خواهی و یا فرجام ندارند و حق خود را نسبت به این مراحل ساقط می کنند از تاریخ صدور گواهی سه ماه فرصت دارند تا دفترخانه ثبت طلاق مراجعه کنند و خواهان اجرای صیغه طلاق شوند. لازم به ذکر است که هر دو طرف باید در زمان جاری شدن صیغه طلاق حاضر باشند تا طلاق ثبت شود و اگر یکی از طرفین نباشد صیغه طلاق جاری نخواهد شد. البته کاملا واضح است که میتوان برای ثبت طلاق در محضر هم به وکیل طلاق وکالت داد.

لازم به ذکر است که متن توافقنامه طلاق باید به صورت حرفه ای تنظیم و به امضای زوجه برسد. این توافقات در دادگاه خانواده نیز صورتجلسه می‌شود.

شرح کامل توافقات در واحد مشاوره یا داوری دادگاه (در تهران) صورتجلسه می‌شود. وکلای دادگستری قبل از ثبت دادخواست توافقات زوجین را صورتجلسه میکنند و به امضاء ایشان میرسانند و بر همین مبنا اعلام وکالت کرده و توافقنامه را به دادگاه ارائه میکنند.

مزایای دریافت مشاوره در مراحل طلاق توافقی

قبل از طی نمودن مراحل زوجین باید در سامانه ای به نام سامانه تصمیم ثبت نام نمایند و نزدیک ترین مرکز مشاوره را به محل زندگی خود انتخاب نمایند و وقت مشاوره دریافت نماید. به محض درخواست مشاوره در کمترین زمان برای درخواست کنندگان کد رهگیری ارسال می شود. با مراجعه به این مراکز و پرسش سوالات از زوجی در خصوص علت جدایی، زوجین به وسیله کارشناسان به مشاوره خانواده معرفی می شوند.
زوجین باید حداقل در ۵ جلسه از جلسات مشاوره شرکت نمایند که این جلسات نباید کمتر از ۴۵ دقیقه باشد. مزایای شرکت در این جلسات مشاوره که یکی از فازها می باشد این است که با صحبت های مشاور با زوجین و با مطرح کردن مشکلات از جانب زوجین بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد و به زندگی طرفین فرصتی دوباره داده می شود.

مراحل طلاق توافقی با مشاوره

بخشنامه جدید طلاق توافقی

این مطالب مطابق آخرین رویه ها و قانون طلاق توافقی در سال 1402 نگاشته شده است و مشاوره تلفنی هم در این خصوص رایگان است.

اما بدانید که بخشنامه جدید طلاق توافقی 1402 وجود خارجی ندارد در واقع از سال 1397 تا الآن 1402 شرایط جدیدی تصویب نشده است ما این مطلب را به روز رسانی میکنیم.

به طور کلی قوانین مربوط به  قانونی طلاق در سال‌های اخیر تغییر چندانی نداشته و صرفا چند بخشنامه طلاق توافقی صادر شده است. با این حال یکی از دگرگونی های اخیر قانون جدید حق طلاق، به مساله مهریه مربوط است.

بر اساس قانون جدید حق طلاق مهریه صرفا تا ۱۱۰ سکه مشمول حکم جلب خواهد شد. برای گرفتن مهریه بیشتر از این تعداد، امکان صدور حکم جلب وجود ندارد و زوجه صرفا درصورت توانایی مالی زوج و با شناسایی مال می‌تواند مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه را دریافت نماید. برای مشاوره از یک وکیل مهریه هم اکنون با ما تماس بگیرید.

بخشنامه جدید طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی با وکیل و بدون مشاوره

چنانچه زن و شوهر قصد جدایی و متارکه دارند و در خصوص کلیه حقوق مالی و غیر مالی از جمله مهریه و جهیزیه و حقوق غیر مالی از جمله حضانت فرزند مشترک و نفقه فرزند توافق دارند می توانند با راهنمایی وکیل کلیه مراحل را در کوتاه ترین زمان و بدون تنش انجام دهند.

مزایای گرفتن وکیل برای دعوای طلاق توافقی برای موکل شامل موارد زیر است:

  • عدم نیاز به حضور هیچ یک از زوجین در دادگاه و جلوگیری از لطمات شغلی و حیثیتی آنان بابت حضور در دادگاه
  • تسریع در انجام مراحل طلاق توافقی، که در صورت عدم آشنایی و آگاهی زوجین ممکن است این امر هفته‌ها طول بکشد.
  • احقاق حق موکلین به صورت کامل توسط وکیل (خصوصاً درباره بانوان)
  • کاهش تنش و اضطراب در بین زوجین در هنگام طلاق
  • عدم صرف وقت و زمان طولانی توسط زوجین در دادگاه‌های خانواده
  • تنظیم توافقنامه بین زوجین راجع به کلیه امور مالی و غیرمالی که دارای آثار حقوقی بعد از اتمام طلاق برای زوجین می‌باشد.
  • وجود و حضور وکیل در پرونده باعث عدم نیاز به حضور طرفین در دادگاه می شود که خود باعث جلوگیری از تنش های احتمالی در زمان رسیدگی می شود.

وکیل با دانشی که نسبت به جدیدترین قوانین طلاق و رویه دادگاه‌ها دارد و با سال‌ها تجربه در زمینه دعاوی خانوادگی و انواع طلاق، می‌تواند در زمان کوتاهی عُسر و حَرَج زن را ثابت کند و با در نظر گرفتن تمام امور مربوطه از جمله مهریه در طلاق توافقی، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزندان، انواع طلاق و فسخ نکاح و شرایط و آثار آن، عده زن، حق رجوع مرد و مسائلی از این دست، حکم طلاق را بدون هیچ دردسر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از دادگاه بگیرد.

تماس با وکیل
تماس با وکیل
تماس با دفتر کرج
تماس با دفتر کرج
تماس با دفتر شرق
تماس با دفتر شرق
ارتباط با دفتر غرب
ارتباط با دفتر غرب

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

طلاق چه به صورت توافقی باشد و یا غیرتوافقی از طرف زوج و یا زوجه طبق قانون اجبار به گرفتن وکیل وجود ندارد و هر کدام از زوجین می‌توانند به شخصه مراحل قانونی را پیگیری نمایند.

برای انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل، زوجین پس از اطلاع از مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی با در دست داشتن آنها به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و درخواست طلاق توافقی خود را ثبت می‌کنند.

رویه قانونی با مشاوره اینطور است که زوجین بایستی در سامانه تصمیم بهزیستی در هر شهری که هستند ثبت نام کنند در ابتدا روز و ساعت مراجعه به مرکز غربالگری و مشاوره مشخص میشود و بعد از حضور زوجین در وقت مقرر حسب تشخیص مرکز غربالگری یا مشاوره یک تا چهار جلسه مشاوره را با کارشناس خانواده میگذرانند خوشبختانه خیلی از طلاق های هیجانی در همین مرحله به سارش ختم میشود در صورت اصرار زن و شو هر بر طلاق ، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر خواهد شد. با گرفتن این گواهی دادخواست طلاق توافقی در سامانه قوه قضاییه و دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت میشود.

  پس از تعیین شعبه و مراجعه زوجین به واحد مشاوره خانواده، مجدداً در دادگاه حاضر می‌شوند. پس از امضا توافقات در خصوص مسائل مالی و غیر مالی مانند؛ مهریه، نفقه، اجرت المثل، ملاقات فرزند در صورت داشتن فرزند مشترک و.. رأی گواهی عدم امکان سازش مطابق توافق زوجین صادر شده و زوجین سه ماه فرصت دارند تا به دفترخانه مراجعه کرده و صیغه طلاق رسمی بین آنها جاری شود.

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل شامل هزینه ثبت دادخواست، هزینه واحد مشاوره دادگاه خانواده و هزینه محضر و دفترخانه می‌باشد.

طبق روال مرسوم در دادگاه های خانواده تهران، در صورتی‌که زوجه دوشیزه باشد، دادگاه زوجه را جهت معاینه پزشکی و گواهی بکارت به پزشکی قانونی معرفی می‌کند و در صورتی‌که زوجه دوشیزه نبوده و یائسه نیز نباشد، گواهی عدم بارداری جهت ثبت طلاق اجباری است.

همانطور که در بالا به مزایای داشتن وکیل اشاره شد بهتر است که وکیل اختیار کنید و روند اجرای پرونده را از صفر تا صد به وکلای متخصص بسپارید. حال اگر بنا به هر دلیلی نمی خواهید از وجود وکیل بهرمند شود باید مراحل ذیل را یکی پس از دیگری انجام داده تا به مرحله انتهایی برسید.

  • ثبت و درخواست طلاق

در قدم اول از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل آن است که مدارک مورد نیاز را تماما آماده کرده و به سراغ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و درخواست خود را با موضوع طلاق ثبت کنید تا به سیستم قضایی فرستاده شود.
اینجا توافقنامه ای که زوجین برای طلاق توافقی به صورت کتبی تنظیم کرده اند و در آن در خصوص تمامی مسائل مالی و غیرمالی توافق کرده اند را در اختیار مراجع قضایی قرار می دهند. این توافقنامه باید به صورت کاملا دقیق تنظیم شود و در اینجا مشخص می شود که پرونده شما در چه شعبه ای رسیدگی می شود.

  • ثبت نام در سامانه بهزیستی

زوجین باید قبل از طلاق در سامانه تصمیم بهزیستی ثبت نام نمایند تا با توجه به زمان و تاریخی که اعلام می شود برای مشاوره در آن سازمان حاضر شوند. برای طلاق توافقی داشتن گواهی که این سازمان صادر می کند الزامی است.

  • توافقات در خصوص کلی حقوق

علاوه بر توافقاتی که پیشتر انجام گرفته بود طرفین مجددا باید در جلسه رسیدگی حاضر شده و در خصوص کلیه حقوق اعم از مالی و غیر مالی توافقاتی را داشته باشند. مسائل مالی شامل مهریه، نفقه، نحله، اجرت المثل و … می شود و مسائل غیر مالی شامل حضانت فرزند … می شود. این نکته را در خاطر داشته باشید که قبل از جاری شدن طلاق حتما در خصوص مهریه و .. توافق نمایید.

  • ابلاغ های دادگاه

بعد از انجام مراحل بالا نوبت به ابلاغ های دادگاه می رسد. مراجع قضایی پرونده تشکیل شده در مراحل قبل را با توجه به تاریخ ثبت شده به شعبه مورد نظر ارسال می کنند. ابلاغ ها با قید زمان و مکان و تعیین شعبه به مخاطبان ابلاغ می شود. در این مرحله چون طرفین وکیل معرفی نکرده اند باید برای رسیدگی خودشان حاضر شوند.

  • انجام تشریفات و حضور در دادگاه

در این مرحله از رسیدگی همانطور که از عنوان مرحله پیداست باید در دادگاه حاضر شده و تشریفات را انجام داد. پس در این مرحله دفاعی در کار نیست باید طرفین در دادگاه حاضر شده و به سوالات احتمالی قاضی پاسخ دهند با انجام تشریفات روند رسیدگی را به اتمام رسانید.
در این مرحله از طرفین تقاضا می شود که داور تعیین نمایند که مسئولیت داور ایجاد مصالحه و گذشت بین زوجین است. البته کار داور ها این روز ها جنبه تشریفاتی دارد . به دنبال یک داور باشید که سن او بیشتر از 40 سال است.

  • صادر کردن رای و قطعی شدن آن

در این مرحله تمامی مدارک اعم از تصمیمات داوران و توافق های کتبی و شفاهی طرفین بررسی می شود و در برگه ای صورتجلسه می گردد. بعد از آن قاضی رای نهایی را صادر می کند که اگر این رای مشکلی نداشته باشد قطعی و اجرایی می گردد.

  • صادر کردن سند طلاق توافقی

در این مرحله از مراحل طلاق توافقی بدون وکیل حکم قطعی به طرفین ابلاغ می شود و طرفین با دریافت این حکم و قبل از انقضای سه ماه باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند تا به وسیله این دفاتر سند طلاق صادر شود. بعد از گذشت زمان اعلام شده حکم دادگاه قابلیت اجرا ندارد.

مراحل طلاق توافقی در دادگاه

پس از ثبت‌نام در سامانه تصمیم و اخذ نوبت از سامانه نوبت‌دهی مشاوره و مراجعه به مراکز مشاوره خانواده زوجین گواهی عدم سازش دریافت کرده و دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت می‌گردد.

پس از آن زوجین باید توافقنامه مسائل مالی و غیر مالی را امضا کنند. سپس برای جلسه دادرسی نوبت بگیرند. پس از شرکت در جلسات رسیدگی به پرونده و اعلام صورت ‌جلسه مربوط به توافقات زوجین، زوجین باید گواهی عدم بارداری و یا بکارت در دوران عقد را از پزشکی قانونی گرفته و دادگاه ارائه نمایند.

دادگاه پس از طی این مراحل طلاق توافقی دادگاه حکم طلاق را صادر می‌نماید. زوجین تا 3 ماه فرصت دارند تا با ارائه حکم طلاق توافقی و حضور 2 شاهد از هم جدا شوند.

مراحل طلاق توافقی در دوران عقد

در برخی موارد زوجین در دوران عقد و پیش از شروع زندگی متوجه اختلافات خود شده و اقدام به طلاق توافقی می‌کنند. طلاق توافقی در دوران عقد چه از جانب زوج و یا زوجین باشد، نصف مهریه به زوج تعلق می‌گیرد، مگر اینکه توافق دیگری بین آنها باشد، برای مثال زوجه کل مهریه خود را بذل نماید. اخذ مهریه در دوران عقد منوط به تایید بکارت و عدم نزدیکی زوجین است که باید از سوی پزشکی قانونی مورد تایید قرار گیرد.

در مراحل طلاق توافقی اگر زوجه مدعی بکارت شود از سوی دادگاه به پزشکی قانونی جهت معاینه معرفی شده و در صورت تایید بکارت و عدم نزدیکی نوع طلاق بائن غیرمدخوله است و زوجین می‌توانند بعد ثبت طلاق شناسنامه خود را تعویض کنند اما نکته ای که باید به آن اشاره داشت این است که؛ اگر رای طلاق توافقی صادر شود که زوجه دوشیزه است، بعد از ثبت طلاق در دفترخانه، زوجه حق رجوع به مهریه بذل شده را ندارد

مراحل طلاق توافقی در دوران بارداری

  1. در موعد باید وضعیت باردار بودن یا نبودن زوجه مشخص شود. به همین علت زوجه حتما باید آزمایش بارداری بدهد. البته برای بانوان بالای ۵۰ سال که یائسه هستند، به آزمایش بارداری نیازی نیست.
  2. اگر زنی باکره باشد باید از پزشکی قانونی گواهی بکارت خود را دریافت نماید و نیازی به آزمایش بارداری نیست. فلذا اگر زنی نه باکره باشد و نه یائسه، آزمایش بارداری برای او حتمی خواهد بود. تست بارداری ممکن است در موعد بررسی پرونده یا در موعد ثبت طلاق در دفتر اسناد رسمی انجام پذیرد. باید این نکته را نیز در یاد داشته باشید که در هر صورت اگر زنی باردار باشد نیز امکان این که از همسر خود جدا شود وجود دارد. زیرا منعی برای طلاق در دوره حمل و بارداری نیست و فقط پایان عده طلاق وضع حمل زوجه است.
  3. علت تاکید دادگاه روی تعیین وضعیت بارداری زن، اهمیت تصمیم‌ گیری درباره مسائل حقوقی مربوط به سرپرستی فرزند و نسب و نفقه او است.
  4. بر اساس قانون حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر و بعد از آن تا ۱۸ سالگی با پدر است. البته در تمام این سال‌ها هزینه‌ها و مخارج فرزند بر عهده پدر خواهد بود. در برخی موارد مادر به هنگام طلاق قیومیت فرزند را به طور کامل به پدر واگذار می کند.
  5. عده زن حامله با تولد فرزند به پایان می‌رسد، پس شدنی است تا ۸ ماه این مدت طول بکشد. البته در طول این دوره زوج موظف به پرداخت نفقه زوجه است.
  6. رضایت پدر زن از شرایط طلاق توافقی نیست حتی اگر در هنگام طلاق زن باکره باشد، اگرچه عرف، رضایت و آگاهی ایشان را ایجاب می‌کند. اما قانون الزامی ندارد.
  7. رای که دادگاه خانواده برای اجرایی شدن مراحل طلاق توافقی صادر می‌کند گواهی عدم امکان سازش نام دارد و مدت این گواهی ۳ ماه از موعد قطعیت است بدین معنی که در فرصت ۳ ماهه اگر زوجین یا وکلای آن به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه نکنند گواهی یاد شده از اعتبار خارج است.
  8. یکی از مهمترین شرایط، تفاهم زوجین است به این صورت که توافقات آن‌ها درباره مهریه، نفقه، حضانت، اجرت المثل توسط وکلا صورتجلسه و به امضا آنها می‌رسد و عینا توافق های مشروع بدست داور بررسی کننده در دستور دادگاه نوشته می شود. بدیهی است که در صورت ثبت طلاق ضمانت اجرای قانونی خواهد داشت. در صورت نبودن وکیل هم جای نگرانی نیست ولی بهتر است قبل از دادگاه کامل برای مهریه و حضانت و… توافق کرده باشید تا نزد داور و قاضی کار به جرو بحث و مجادله نرسد به این دلیل که بعضی زوجین نه با هم و نا با واسطه دیگران، توافق بر سر مسائل اساسی ندارند و فقط دادخواست داده اند!
  9.  تکلیف مهریه و حضانت را  خود زوجین با توافق مشخص می‌کنند. اگر در این موارد آنها توافق نداشته باشند، طلاق با توافق منتفی است.

سوالات متداول

5/5 - (50 امتیاز)

214 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام. ممنون از مقاله خوبتون. شوهرم بدون اینکه من بفهمم میتونه ازم طلاق توافقی بگیره؟

    پاسخ
    • درود بر شما کاربر گرامی. طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین هر دو با هم توافق کرده و با قبول شرایط یکدیگر تصمیم به جدایی می گیرند. برای جاری شدن این طلاق زوجین باید حضور داشته باشن و یا اینکه شما به همسرتون وکالت داده باشید.

      پاسخ
  • Avatar
    فاطمه میم
    ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ۱۵:۱۵

    من تازه میخوام برای طلاق اقدام کنم. میشه بگین شرایط طلاق توافقی چطوریه؟

    پاسخ
    • با درود به شما. از اصلی ترین شرایط طلاق توافقی باید به تعیین تمام حق و حقوق طرفین اشاره کرد. مواردی مانند نفقه، مهریه، حضانت فرزندان، نحوه تقسیم اموال خریداری شده بعد از ازدواج و … باید در این روش طلاق مورد توافق قرار بگیرد.

      پاسخ
  • Avatar
    سعیدی خواه
    ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ۱۵:۴۹

    سلام طلاق توافقی چند روز طول میکشه؟ حتما باید مشاوره هم بریم؟ بدون مشاوره نمیشه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. مدت زمان طلاق توافقی بسته به شرایط و نحوه اقدام طرفین است. در صورتی که هر دو طرف وکیل داشته باشند، این نوع طلاق چیزی حدود 10 تا 30 روز به طول خواهد انجامید. بله برای این نوع طلاق، شرکت در جلسه مشاوره اجباری است.

      پاسخ
  • Avatar
    مهسا نورینژاد
    ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ۱۶:۰۲

    سلام. من یه سوالی داشتم. برای طلاق توافقی چند تا وکیل لازم داریم؟ با وکالت میشه طلاق توافقی گرفت؟

    پاسخ
    • درود بر شما کاربر گرامی. برای طلاق توافقی هر یک از زوجین باید وکیل خود را داشته باشند و هر دو نمی توانند همزمان از یک وکیل استفاده کنند. بله با وکالت می توانید از این نوع طلاق استفاده کنید.

      پاسخ
  • سلام. مراحل طلاق توافقی چیه؟ بعد میشه تو محضر طلاق گرفت؟

    پاسخ
    • دوست گرامی درود. طلاق توافقی معمولا در 5 مرحله انجام می شود. از شرکت در جلسات مشاوره اجباری آغاز شده و در نهایت با ارائه دادخواست و تعیین وقت دادرسی، در جلسه مشاوره دادگاه به نتیجه می رسد. برای دریافت حکم حتما باید در دادگاه حاضر شوید.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر. ممنون از مقاله خوبی که داشتین. برای طلاق توافقی نیاز به شاهد داریم؟ آخه نمی خواهیم اقوام متوجه بشن و همه جا جار بیوفته.

    پاسخ
  • Avatar
    نسترن سلیم
    ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ۱۷:۰۵

    ممنونم از مقاله خوبتون. سوالات زیادی درباره طلاق توافقی داشتم که به همش پاسخ دادین.

    پاسخ
  • به نظر شما طلاق توافقی خوبه که اومدین تبلیغش رو میکنین؟

    پاسخ
    • درود بر شما. هیچ طلاقی خوب نیست اما گاهی اوقات طلاق تنها راه حل موجود است. در ضمن ما هیچ تبلیغی برای طلاق توافقی نداریم و در حال تشریح یکی از حقوق شهروندی کاربران در این مقاله هستیم.

      پاسخ
  • همسرم برای طلاق توافقی راضی نمیشه. چیکار باید بکنم؟ بدون همسرم می تونم اقدام کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. در این صورت باید از سایر روش های ارائه دادخواست طلاق استفاده کنید که باید برای هر کس به صورت خاص بررسی شود. طلاق توافقی بدون رضایت هر یک از طرفین امکان ندارد.

      پاسخ
  • سلام. هزینه وکیل چقدره؟ مراحل طلاق توافقی بدون وکیل رو میشه بگین؟ تو محضر میشه طلاق بگیریم؟

    پاسخ
    • درود بر شما کاربر گرامی. هزینه وکیل بسته به شرایط خاصی دارد و طبق تعرفه از سوی اتحادیه اعلام می شود. برای طلاق توافقی بدون وکیل باید ابتدا در سامانه طلاق توافقی ثبت نام کرده و با شرکت در جلسات حضوری و تعیین تمام حق و حقوق دو طرف، مراحل را انجام دهید. خیر طلاق توافقی در محضر جاری نمیشود و حتما باید در دادگاه حاضر شوید.

      پاسخ
  • شرایط طلاق توافقی از طرف زن چیه؟ خودم می تونم اقدام کنم، یا شوهرم باید حتما باشه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. دقت کنید که امکان ارائه دادخواست طلاق توافقی از سوی زوجه وجود دارد، اما از قبل باید تمام توافقات انجام گرفته و طرفین نسبت به حل مسالمت آمیز چالش ها تمایل داشته باشند. همچنین اگر همسرتون به شما وکالت داده باشند، می توانید برای طلاق بدون نیاز به حضورشون اقدام کنید.

      پاسخ
  • طلاق طلاقه. حالا چه توافقی چه غیرتوافقی. بدترین کار غیرگناه از دید پیامبر

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر. میشه تو 10 روز طلاق توافقی گرفت؟ میشه مشاوره رو نریم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. بله در صورتی که تمام شرایط فراهم باشد، می توان در 10 روز طلاق توافقی را به سرانجام رساند. خیر شرکت در جلسات مشاوره برای زوجین در این نوع طلاق اجباری خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام شما وکالت طلاق توافقی رو انجام میدین؟ چیکار باید کنیم؟

    پاسخ
  • Avatar
    لینندا مرتضوی
    ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ ۱۶:۱۰

    سلام مقاله خیلی خوبی بود. سایت شما مقالات روی خیلی کامل مینویسه.

    پاسخ
  • طلاق توافقی چگونه است. کجا مشاوره بگیریم؟ هزینه اش چقدر میشه؟

    پاسخ
    • طلاق توافقی روشی از طلاق است که در آن طرفین با توافق بر سر تمام چالش ها، تصمیم به جدایی مسالمت آمیز می گیرند. برای مشاوره می توانید با شماره های سایت تماس بگیرید. در جلسه مشاوره تمام هزینه های لازم را برای شما تشریح خواهند شد.

      پاسخ
  • عالی. کامل ترین مقاله بود.

    پاسخ
  • طلاق توافقی چیه؟ تکلیف مهریه من چی میشه؟

    پاسخ
    • طلاق توافقی روشی برای طلاق به صورت مسالمت آمیز است که به دلیل عدم نیاز به صرف وقت زیاد بهترین روش طلاق است. برای مهریه باید زوجین با هم توافق کنند.

      پاسخ
  • Avatar
    الیزابت هستم
    ۱۴۰۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۱۲

    طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟ من مهریمو گذاشتم اجرا و الان قسط بندی شده. میتونم طلاق توافقی بگیرم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. طلاق توافقی در صورت داشتن وکیل از 10 تا 30 روز طول می کشد. دریافت مهریه هیچ ارتباطی با طلاق ندارد، اما شوهر شما حتما باید برای این نوع طلاق با شما توافق نماید.

      پاسخ
  • Avatar
    مریم امیری
    ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ۰۸:۰۳

    سلام. شوهرم قبول نمیکنه بیاد برای طلاق توافقی. چیکار کنم؟

    پاسخ
  • سلام. امکان طلاق توافقی بدون وکیل هم هست؟ بعد من مهریمو رو قسط بندی کردن 120 ماه باید پرداخت بشه. یعنی تا 120 ماه نمی تونم برای طلاق توافقی اقدام کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. بله می توانید بدون نیاز به وکیل برای طلاق توافقی اقدام کنید. پرداخت مهریه ربطی به طلاق توافقی ندارد و شما همزمان می توانید برای طلاق توافقی هم اقدام کنید. البته شرط اصلی آن توافق زوجین برای طلاق است.

      پاسخ
  • برای طلاق توافقی از کجا باید شروع کرد. میشه راهنمایی کنین. من شوهرم میدونه نمیتونیم زندگی کنیم ولی راضی نمیشه بیاد طلاق. میگه زشته یک عمر آبرو جمع کردیم.

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی لازم است تا در قدم اول در سامانه ثبت طلاق توافقی ثبت نام نمایید و سپس مراحل بعدی را ادامه دهید. برای مشکل دوم هم بهتر است از خدمات یک روانشناس استفاده کنید. مشکل شما حقوقی نیست.

      پاسخ
  • توافقی با وکیل چطوریه؟ اولین کاری که برای طلاق توافی باید بکنیم چیه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی با وکیل فقط کافی است که از خدمات وکلای خبره در این زمینه استفاده کرده و وکالت خودتان را به آنها بدهید. اولین کار برای این روش طلاق این است که در سامانه ثبت نام کرده و نوبت بگیرید.

      پاسخ
  • Avatar
    ساراعطاری
    ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۰۸:۴۹

    میشه بگین چجوری باید شاهد پیدا کنیم؟ شما خودتون شاهد هم پیدا می کنید؟

    پاسخ
    • درود بر شما. شما می توانید از برخی از دوستان و اقوام بخواهید که به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شوند. خیر ما ارائه دهنده خدمات حقوقی طلاق توافقی هستیم.

      پاسخ
  • Avatar
    دکتر امیری
    ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۱۳:۰۴

    طلاق توافقی از طرف مرد بهتره یا زن؟ کدومش وقت کمتری داره و راحت تره؟

    پاسخ
    • درود بر شما. در صورتی که طرفین موافق باشند، هر دو طرف می توانند برای این منظور اقدام نمایند. وقت لازم برای تمام شدن مراحل طلاق توافقی در این صورت تفاوتی نخواهد کرد. اما در صورتی که از وکیل کمک بگیرید، می تواند در مدت کوتاه تری به نتیجه برسید.

      پاسخ
  • شما چه آدمی هستین. برای چند صد هزار تومان حق وکالت مردم رو به طلاق تشویق می کنین.

    پاسخ
  • Avatar
    آزیتامیرحاجی
    ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۰۰

    سلام. طلاق توافقی از طرف زن هم میشه؟ من شوهرم بیماری خیلی سختی داره و دیگه نمی تونیم با هم باشیم. تصمیم گرفتیم که طلاق بگیریم.

    پاسخ
  • Avatar
    negiiiiiiiiiiiiiiiiiin
    ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۵۳

    خیلی خوب بود این مقاله. چیزای زیادی یاد گرفتم.

    پاسخ
  • طلاق توافقی در محضر چند روز طول میشکه؟ حتما باید مشاوره هم بریم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. طلاق توافقی مراحل مختلفی دارد که طی کردن همه آنها بسته به شرایط نیاز به 10 تا 30 روز زمان خواهد داشت. بله شرکت در جلسات مشاوره اجباری خواهد بود.

      پاسخ
  • بعد از صدور رای طلاق توافقی چه باید کرد؟ من طلاق توافقی گرفتم، الان شوهرم میتونه رجوع کنه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. بعد از دریافت رای طلاق توافقی که به گواهی عدم سازش معروف است، زوجین 3 ماه فرصت دارند تا با آن در یک دفترخانه طلاق حاضر شده و صیغه طلاق را جاری سازند. بله همسرتان می تواند بعد از طلاق توافقی دوباره رجوع نماید. البته اگر طلاق توافقی بائن باشد، خیر این امکان وجود نخواهد داشت.

      پاسخ
  • سلام برای شروع طلاق توافقی چه باید کرد؟ اولین قدم چیه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای شروع طلاق توافقی باید ابتدا درخواست خودتان را در سامانه ثبت طلاق توافقی ثبت کرده و نوبت بگیرید. اینترنتی هم می توانید این مرحله را انجام دهید.

      پاسخ
  • سلام ممنون از مقاله خوبتون. طلاق توافقی 10 روزه هم میشه؟ چیکار باید کنیم زودتر تموم شه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. بله امکان رسیدن به نتیجه در طلاق توافقی در 10 روز هم وجود دارد که البته بستگی به شرایط خواهد داشت. در صورت استفاده از خدمات وکیل می توانید در مدت زمان کوتاهی طلاق بگیرید.

      پاسخ
  • سلام شوهرم میگه برای طلاق توافقی باید مهریه رو ببخشی؟ چیکار کنم راهنمایی می کنین؟

    پاسخ
    • درود بر شما هموطن گرامی. برای طلاق توافقی نیاز است تا درباره تمام مسائل با همسرتون به توافق برسید. در غیر این صورت شما می توانید از سایر روش های طلاق استفاده کنید.

      پاسخ
  • سلام من خودم می خوام اقدام کنم. مراحل طلاق توافقی از طرف زن چیه؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر. برای طلاق توافقی در مشهد به کجا باید مراجعه کرد؟ حتما باید بریم دادگاه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی در هر شهری ابتدا باید در سامانه ثبت نام کنید و سپس بقیه مراحل را طبق نوبت انجام دهید. در نهایت برای این نوع طلاق باید در دادگاه حاضر شوید.

      پاسخ
  • سلام. خسته نباشین. مراحل طلاق توافقی از طرف مرد رو میگین؟ میشه تو محضر طلاق گرفت؟

    پاسخ
    • درود بر شما. در صورتی که از خدمات وکیل استفاده کنید، تمام مراحل از سوی وکیل انجام خواهد شد. در غیر این صورت ابتدا باید درخواست خود را در سامانه ثنا ثبت کرده و سپس بقیه مراحل را انجام دهید. خیر برای این نوع طلاق حتما باید در دادگاه حاضر شوید.

      پاسخ
  • عالی بود. مقاله خیلی خوبی بود همه چیز رو گفتین.

    پاسخ
  • مراحل طلاق توافقی در دوران عقد چیه؟ راهنمای کنین لطفا. بعد میشه بعد از طلاق توافقی رجوع کرد یا دوباره صیغه کرد؟

    پاسخ
    • درود بر شما. مراحل طلاق توافقی در دوران عقد همانی است که به آن اشاره شد. در صورتی که طلاق توافقی رجعی باشد، بله می توان رجوع کرد. اما اگر بائن باشد، نمی توان رجوع کرد.

      پاسخ
  • Avatar
    فاطمه سادات
    ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ۰۷:۰۷

    سلام. در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد؟ من وکالت تام الاختیار برای حضات بچه رو دارم. چقدر طول میکشه پروسه طلاق توافقی؟

    پاسخ
    • درود بر شما. در طلاق توافق برای تمام حق و حقوق باید زوجین به توافق برسند. در صورت داشتن وکالت می توانید با استفاده از خدمات وکیل این پروسه را در مدت 10 روز انجام دهید.

      پاسخ
  • مراحل طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟ مهریه همسر من 212 تا سکه است. اگه بیخیال سکه ها بشه هم میشه طلاق گرفت؟

    پاسخ
    • درود بر شما دوست گرامی. در بالا به این پرسش پاسخ دادیم. بسته به شرایط ممکن است از 10 روز تا 30 روز وقت نیاز داشته باشد. بخشش مهریه جزء حقوق همسرتان می باشد و شما باید قبل از اقدام برای طلاق توافقی درباره تمام موارد توافقات لازم را انجام دهید.

      پاسخ
  • سلام. در مشاوره طلاق توافقی چی بگم؟ اصلا حتما باید بریم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. در جلسات مشاوره بهتر است شما کاملا صادق باشید و تمام مطالب را با مشاور در میان بگذارید. بله حضور در جلسات مشاوره طلاق توافقی اجباری است.

      پاسخ
  • مراحل طلاق توافقی با وکالت طلاق چطوریه؟ من وکالت تام الاختیار از شوهرم دارم برای طلاق توافقی.

    پاسخ
    • درود بر شما. برای این منظور فقط کافی است وکالت خود را برای طلاق توافقی به وکیل خبره در این زمینه بسپارید. پروسه طلاق توافقی در این وضعیت برای شما ساده تر هم خواهد شد.

      پاسخ
  • سلام. من خیلی وقت نیست که ازدواج کردم. در طلاق توافقی مهریه چگونه است؟ حتما باید مهریه رو پرداخت کنم؟

    پاسخ
  • Avatar
    ابوالقاسم
    ۱۴۰۲/۰۶/۰۲ ۰۶:۰۳

    سلام. شرایط طلاق توافقی از طرف مرد چیه؟ خانم میم خجالتیه. برای این طلاق حتما باید خانواده اش یا کس و کاری ازش باشن؟

    پاسخ
    • درود بر شما کاربر گرامی. شرایط طلاق توافقی از طرف مرد توافق مسالمت آمیز بر سر مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، تقسیم اموال و مواردی از این دست است. خیر اجباری به حضور اقوام زوجه در طلاق توافقی نیست.

      پاسخ
  • سلام خیلی ممنون. در طلاق توافقی چند تا شاهد لازم هست؟

    پاسخ
  • ممنون از مقاله خوبتون. میشه شرایط طلاق توافقی در دوران عقد رو هم بگین؟

    پاسخ
    • درود بر شما و سپاس. در دوران عقد هم شما می توانید با استفاده از وکیل طلاق توافقی تمام مراحل طلا از ارائه درخواست تا حضور در دادگاه را انجام بدهید.

      پاسخ
  • سلام. منظور از غربالگری طلاق توافقی چیست

    پاسخ
  • شرایط طلاق توافقی در محضر با شرایط طلاق توافقی با وکیل فرق میکنه؟

    پاسخ
  • سلام من یه بچه 2 ساله دارم. شرایط طلاق توافقی با بچه چیه؟ اگه مهریمو ببخشم می تونم بچمو داشته باشم؟ کمکم کنید تو رو خدا.

    پاسخ
    • درود بر شما هموطن گرامی. قبل از اقدام باید درباره حضانت فرزند با همسرتون به توافق برسید و بعد مراحل رو آغاز کنین. بله در صورتی که با هسمرتان به توافق برسید، می توانید حضانت فرزندتان را داشته باشید.

      پاسخ
  • سلام. من تازه عقد کردم و دنبال طلاق توافقی هستیم. شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی چطوریه؟ بعدش میشه رجوع کرد؟

    پاسخ
    • درود بر شما کاربر گرامی. برای طلاق توافقی در دوران نامزدی بهتر است از خدمات وکیل استفاده کنید، چون مدارک مختلفی اعم از توافق بر سر تمام مسائل با همسر، گواهی نامه بکارت و مواردی از این دست را نیاز خواهید داشت. در صورتی که طلاق توافقی شما از نوع رجعی باشد، می توانید رجوع کنید.

      پاسخ
  • شرایط طلاق توافقی و گرفتن مهریه چیه؟ برای پدرم بعد از فوت مادرم زن صیغه کردیم و مهر هم براش گذاشتیم. الان خیلی پدرم رو اذیت میکنه. همش فحش رکیک و داد و بیداد میکنه. منم اذیت میکنه. روانیه این زنه. حتی دزدی هم میکنه از خونه. قبلا هم ازدواج ناموفق داشته. الان بعد از 2 ماه مهریه بهش تعلق میگیره؟

    پاسخ
  • سلام ممنون از مقاله خوبتون. شرایط طلاق توافقی زن باردار چطوریه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. تفاوتی میان مراحل طلاق توافقی برای زن باردار و غیرباردار وجود ندارد؛ اما شما باید بر سر مسائلی مانند هزینه زایمان، نفقه و حضانت فرزند هم توافق داشته باشید.

      پاسخ
  • سلام و درود
    بنده ساکن تبریز هستم از مشهد ازدواج کردبودم
    الان طلاق گرفتیم در زمان دادگاه از مشهد حساب های بانکی من مسدود کردبود الان توافقی جدا شدیم تمام حق و حقوق بخشی داده شده بخشی دیگر بخشش شده تنها مدرک من شناسنامه و برگه طلاق نامه است الان 8ماه از این ماجرا گذشته ولی حساب های من باز نشده با طلاق نامه رفتم بانک میگن باید از مشهد اقدام بکنی آیا راهی است که از تبریز شهر خودم برای باز شدن حساب هام اقدام بکنم؟
    لطفا راهنمایی بکنین سپاس از شما

    پاسخ
  • سلام برای طلاق توافقی کجا باید بریم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. امکان استفاده از خدمات وکیل طلاق توافقی برای شما در دسترس است. همچنین می توانید از مشاوره طلاق توافقی برای رسیدن به هدفتون استفاده کنید.

      پاسخ
  • Avatar
    محمد تبسمی
    ۱۴۰۲/۰۶/۰۸ ۱۵:۱۰

    مراحل طلاق توافقی رو گفتین، ولی نگفتین هر کدومش چقدر طول میکشه؟

    پاسخ
  • Avatar
    علی فرهود
    ۱۴۰۲/۰۶/۰۸ ۱۸:۵۶

    سلام ممنون از مقاله خوبی که داشتین. هزینه طلاق توافقی را میفرمایین؟

    پاسخ
    • درود بر شما. هزینه طلاق توافقی بسته به اینکه از خدمات وکیل استفاده کنید یا شخصا برای آن اقدام نمایید، متفاوت خواهد بود. در بالا به صورت کامل این هزینه بررسی شده است.

      پاسخ
  • Avatar
    فرزاد باوند
    ۱۴۰۲/۰۶/۰۹ ۱۵:۱۰

    سلام وقت بخیر. من و همسرم برای طلاق توافقی اقدام کردیم. بعد از رای دادگاه برای طلاق توافقی چه باید کرد؟ طلاق ما صادر شده؟

    پاسخ
    • درود بر شما دوست گرامی. خیر بعد از رای دادگاه سه ماه فرصت خواهید داشت تا با حضور در یکی از دفترخانه های رسمی ثبت طلاق، طلاق خودتان را به صورت سمی ثبت کنید. در غیر این صورت رای باطل خواهد شد.

      پاسخ
  • من شوهرم راضی نمیشه طلاقم بده. چجوری میشه ازش توافقی جدا بشم؟ مهریمو ببخشم میشه طلاق گرفت؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی طرفین باید توافق کامل داشته باشند. در غیر این صورت شما می توانید از سایر روش های طلاق استفاده کنید. دریافت و بخشش مهریه هم ارتباطی با طلاق ندارد.

      پاسخ
  • قوانین طلاق 1402 عوض شده؟ میگن مهریه ندی دیگه زندان نداره؟

    پاسخ
    • درود بر شما دوست گرامی. قوانین طلاق دائما در حال تغییر است اما این موضوع به این صورت که شما فرمودید نیست و بهتر است در این باره بیشتر تحقیق کنید.

      پاسخ
  • Avatar
    عماد گرگانی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ ۲۲:۱۳

    سلام. ممنونم از سایت و مقاله خوبی که دارین. من همیشه استفاده میکنم از مقاله های سایتتون.

    پاسخ
  • Avatar
    رضا میرزایی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۲ ۱۵:۲۲

    سلام. مراحل طلاق توافقی از کجا شروع میشن. اول باید بریم دادگاه؟

    پاسخ
  • Avatar
    پیام فوضی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۳ ۱۰:۲۷

    سلام ممنون از سایت خوبتون. میشه مدارک لازم برای طلاق توافقی رو بگین؟ من شناسناممو گم کردم نمیدونم چیکار کنم. عجله هم داریم.

    پاسخ
    • درود بر شما دوست گرامی. برای طلاق توافقی مدارک شناسایی لازم خواهید داشت. در صورت گم شدن شناسنامه برای دریافت المثنی اقدام کرده و همان قبض را ارائه کنید کافی خواهد بود.

      پاسخ
  • Avatar
    نجمه هاشمی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ ۱۵:۵۱

    شرایط طلاق توافقی برای همه یکیه؟ من شوهرم معتاد شده و دیگه نمیخوام باهاش زندگی کنم. چیکار باید بکنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی هر دو طرف باید موافق باشند. در صورتی که همسر شما برای طلاق توافقی با شما موافق نیست، باید از سایر روش های طلاق استفاده کنید.

      پاسخ
      • Avatar
        امیر محسنی
        ۱۴۰۲/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۹

        سلام ممنون از مقاله جامع کامل سوالی داشتم چگونه می‌شود رونوشت عقد نامه را تهیه کرد چون دفتر ازدواجبعد از ۲۰ سال جمع شده ؟آیا الزامیست

        پاسخ
  • Avatar
    سمیرا کریم زاده
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ ۰۹:۵۵

    سلام. خواهش میکنم کمکم کنین. شوهرم منو راضی کرده تا توافقی جدا بشیم و گفته مهریمو ببخشم. طلاق توافقی به نفع کیه؟ من نخوام مهریمو ببخشم نمیتونیم طلاق توافقی بگیریم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی طرفین باید با هم برای همه چالش ها موافق باشند. در غیر این صورت نمی توانند توافقی جدا شوند. بخشیدن یا نبخشیدن مهریه ربطی به طلاق توافقی ندارد و شما می توانید در این باره با همسرتون توافق کنید که ببخشین یا بخشیش رو دریافت کنین و یا همشو دریافت کنید.

      پاسخ
  • Avatar
    امیر محسنی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۶ ۰۹:۴۳

    سلام با تشکر از زحمات شما غیر از دفتر ازدواج از کجا می‌شود رونوشت عقد نامه را گرفت

    پاسخ
  • Avatar
    حسین سلامی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۲۱

    سلام خسته نباشید. طلاق توافقی چطوریه؟ من می توانم به صورت وکالتی از زنم جدا شم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. مراحل طلاق توافقی به صورت کامل شرح داده شد. بله امکان رسیدن به نتیجه در طلاق توافقی با وکالت هم هست. برای این منظور بهتر است با وکیل مشورت کنید.

      پاسخ
  • Avatar
    کارن رحیمی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۷ ۱۶:۵۶

    سلام سایت شما خیلی خوبه. به روزترین اخبار و اطلاعات مربوط به طلاق توافقی رو همیشه تو سایت شما میخونم. ممنون از این تلاش خوب.

    پاسخ
  • Avatar
    مهسا طبسی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ۱۳:۴۵

    سلام وقت بخیر. راه های طلاق توافقی چیه؟ میشه راهنمایی کنید؟

    پاسخ
  • Avatar
    محمد هاشمی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ ۰۷:۵۷

    سلام. شرایط طلاق توافقی چیست؟ می تونیم بدون پول طلاق توافقی بگریم؟

    پاسخ
  • Avatar
    سعید بخشی
    ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ ۱۱:۵۶

    سلام خسته نباشین. خیلی ممنون از سایت خوبتون. درخواست طلاق توافقی دارم. الان باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. طبق مراحل طلاق توافقی بعد از ثبت درخواست باید در جلسات مشاوره شرکت کنید. زمان و مکان جلسات هم طبق محل ثبت نامی برای شما تعیین خواهد شد.

      پاسخ
  • Avatar
    مرتضی سبزواری
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۰۱

    سلام خسته نباشید. مدت زمان ثبت طلاق در شناسنامه چقدره؟ همون موقع که دادگاه رای میده کار تمومه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. طبق مراحل طلاق توافقی بعد از ثبت درخواست باید در جلسات مشاوره شرکت کنید. زمان و مکان جلسات هم طبق محل ثبت نامی برای شما تعیین خواهد شد.

      پاسخ
  • Avatar
    سمیرا رضایی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ ۲۲:۳۱

    سلام وقت بخیر. نحوه طلاق توافقی برای زن چطوریه؟ میشه توضیح بدین چیکار باید بکنم؟

    پاسخ
  • Avatar
    زهرا میردشتی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ ۱۶:۴۱

    سلام خسته نباشین. اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول میکشد؟ من میتونم برای طلاق توافقی اقدام کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. فرایند طلاق وقتی حق طلاق با زن هست، پروسه ای متفاوت از طلاق توافقی است. شما می توانید شخصا برای طلاق اقدام کنید، اما نه طلاق توافقی.

      پاسخ
  • Avatar
    آمنه حاجی پور
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ ۲۳:۰۰

    سلام. آیا طلاق در شناسنامه جدید ثبت میشود؟ میشه در این باره منو راهنمایی کنین.

    پاسخ
    • درود بر شما. ثبت یا عدم ثبت طلاق در شناسنامه به موارد مختلفی بستگی دارد. صرف اینکه شما طلاق توافقی گرفته باشید، نمی تواند ادله ای برای عدم ثبت در شناسنامه شما باشد.

      پاسخ
  • Avatar
    حسن مرادی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ۰۹:۱۲

    سلام خسته نباشین. چگونه طلاق توافقی بگیریم؟ منو همسرم نمی تونیم با هم زندگی کنیم و از طرف دیگه هم نمیدونیم که چیکار باید کنیم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. مراحل طلاق توافقی به صورت کامل شرح داده شد. شما می توانید با تماس با وکیل تمام این مراحل را با وکالت به وکیل خودتان بسپارید تا در کمترین زمان ممکن مراحل طلاق برای شما انجام پذیرد.

      پاسخ
  • Avatar
    فاطمه شریفی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ۱۰:۱۳

    سلام. طلاق توافقی از طرف زن چطوریه؟ من میتونم بدون اجازه همسرم برای طلاق اقدام کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی نیاز است تا هر دو طرف با هم اقدام نمایند و توافق بر سر مسائل مختلف الزامی است. اما برای سایر روشهای طلاق می توانید شخصا اقدام کنید.

      پاسخ
  • Avatar
    یاسر محدث
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ۱۵:۳۶

    سلام وقت بخیر. من هم یک سوال داشتم. برای طلاق توافقی به کجا باید مراجعه کرد؟ من الان شهرستانم حتما باید بیام تهران؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی نیازی به حضور در شهر تهران نیست و شما می توانید طبق مراحل این روش طلاق در شهر خودتان نیز برای شرکت در جلسات مشاوره اقدام کنید.

      پاسخ
  • Avatar
    میلاد کوشکی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۳ ۱۱:۴۵

    سلام خسته نباشین. طلاق از طرف مرد چقدر طول میکشد؟ ما هر دو راضی هستیم به جدایی. حالا چقدر باید بدوییم تو دادگاه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. مراحل طلاق توافقی یک پروسه مشخص دارد و برای مشخص شدن نتیجه، لازم است تا این پروسه طی شود. در صورت استفاده از خدمات وکیل طلاق توافقی این پروسه به 10 روز تقلیل پیدا خواهد کرد.

      پاسخ
  • Avatar
    میثم محمودی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۳ ۱۷:۵۹

    سلام خسته نباشید. هوداد واقعا بهترین موسسه حقوقیه خانواده است. من از خدماتشون استفاده کردم و کاملا راضی هستم. با کمال صبر و خونسردی پاسخ تمام سوالات منو دادن.

    پاسخ
  • Avatar
    سلیمان کریمی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۴ ۱۸:۲۶

    سلام. برای ثبت نام طلاق توافقی چیکار باید کنم؟ حضوری هم میشه برای طلاق توافقی ثبت نام کرد؟ من شهرستانم.

    پاسخ
    • درود بر شما. ثبت نام طلاق توافقی در سامانه در نظر گرفته شده آنلاین هست و شما می توانید از هر شهری به صورت اینترنتی برای ثبت نام طلاق توافقی در سامانه اقدام کنید.

      پاسخ
  • Avatar
    داود رحمانی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۴ ۲۰:۱۷

    سلام. طلاق توافقی ۱۰ روزه دیگه چه صیغه ایه؟ من پرسیدن گفتن اگه همه چیز طبق روال باشه تا 5 ماه هم ممکنه طول بکشه. هی از این دادگاه به اون دادگاه از این مشاور به اون مشاور. قانون گذاشتن کسی به این راحتی طلاق نده.

    پاسخ
    • درود بر شما. بله در صورت عدم استفاده از خدمات وکیل طلاق توافقی ممکن است این پروسه برای شما بسیار طولانی شود. در صورت استفاده از خدمات وکیل ممکن در است در یک پروسه 10 روزه هم نتیجه برای شما حاصل شود.

      پاسخ
  • Avatar
    مبینا صالح آبادی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۵ ۱۹:۲۳

    سلام با سپاس از وکلای هوداد. میشه راهنمایی کنین. شرایط طلاق توافقی از طرف زن چیه؟ من هم می تونم اقدام کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی نیاز است طرفین به صورت همزمان و با توافق بر سر مسائل مختلف اقدام نمایند. اقدام از طرف زن یا مرد در این روش جدایی تفاوتی ندارد و مراحل و شرایط آن نیز یکسان خواهد بود.

      پاسخ
  • Avatar
    حامد ابراهیمی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ ۱۲:۱۸

    سلام زنم میخواد بدون اجازه من طلاق بگیره. میتونه؟ من نمیخام جدا بشم. خانوادش زیر پاش نشستن که طلاق بگیره.

    پاسخ
    • درود بر شما. طلاق گرفتن باید طبق قوانین و تحت شرایط خاصی انجام پذیرد. همسر شما تنها در صورت ارائه ادله مناسب به دادگاه می تواند برای طلاق اقدام کند که در نهایت شما هم به دادگاه احضار خواهید شد.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر. طلاق با داشتن حق طلاق چقدر طول میکشد؟ میشه سریع جمعش کرد؟ من مسافرم.

    پاسخ
    • درود بر شما. طلاق با داشتن حق طلاق سریعتر انجام می پذیرد، اما همچنان مراحل خاص خود را خواهد داشت. در صورت در پیش داشتن سفر، می توانید از خدمات وکیل استفاده کنید.

      پاسخ
  • Avatar
    فرشته قدمی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۱۴:۰۶

    سلام وقت بخیر. میخوام وکیل بگیرم. روند طلاق توافقی با وکیل رو توضیح میدین؟ اصلا من باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای دریافت خدمات وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های ما در هوداد تماس بگیرید. با استفاده از خدمات وکیل دیگر نیاز به هیچ اقدامی از سوی شما نخواهد بود.

      پاسخ
  • Avatar
    جواد مزرعه
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۱۴:۲۳

    سلام خسته نباشین. مراحل طلاق از طرف مرد چیه؟ حتما باید زنم هم بیاد؟

    پاسخ
    • درود بر شما. برای طلاق توافقی لازم است تا هم مرد و هم زن در جلسات مشاوره حضور داشته باشند. همچنین در صورتی که زن وکالت به وکیل داده باشد، وکیل می تواند به جای موکل خود در جلسات مشاوره و دادگاه حاضر شده و نیازی به حضور موکل نخواهد بود.

      پاسخ
  • Avatar
    ابراهیم کلاته
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ ۰۷:۱۵

    سلام. برگه طلاق نامه دستمه. از همسرم توافقی جدا شدم اما الان خیلی پشیمونم. چیکار باید کنم؟

    پاسخ
  • Avatar
    امیر شهیدی
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۲۶

    سلام. مراحل طلاق توافقی با وکیل چقدر طول میکشه؟ 1 ماهه میشه جمعش کرد؟ من واقعا از این همه این ور و اون ور رفتن خسته شدم.

    پاسخ
    • درود بر شما. بله با استفاده از خدمات وکیل طلاق توافقی حتی در کمتر از یک ماه هم می توانید این پروسه را طی کنید. همچنین دیگر نیاز به هیچ اقدامی از سوی شما نخواهد بود.

      پاسخ
  • Avatar
    طاهره فلاح
    ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ ۰۹:۱۷

    پروسه طلاق توافقی با بقیه طلاق ها فرق داره؟ چیکار باید کنیم؟

    پاسخ
    • درود بر شما. بله روند طلاق توافقی با بقیه روش های طلاق متفاوت است. برای این روش شما باید با به صورت شخصی اقدام کرده و یا از خدمات وکیل طلاق توافقی استفاده کنید.

      پاسخ
  • مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد چیه؟ حتما باید زنم هم حاضر باشه؟

    پاسخ
    • درود بر شما. مدارک لازم برای طلاق توافقی از طرف مرد همان مدارک شناسایی و مدارک طلاق هست. بله برای طلاق توافقی حضور زن هم در دادگاه و هم در جلسات مشاوره الزامی است، مگر اینکه وکالت داده باشند و وکیل ایشان در جلسات حاضر شود.

      پاسخ
  • Avatar
    حدیث هادوی
    ۱۴۰۲/۰۶/۳۰ ۱۴:۳۹

    سلام خسته نباشین. ما تصمیمون رو گرفتیم و میخوایم طلاق بگیریم. آیا حتما باید در جلسات مشاوره شرکت کنیم؟

    پاسخ
  • Avatar
    نادر سنگی
    ۱۴۰۲/۰۶/۳۰ ۱۵:۱۶

    سلام خسته نباشین. همسر من می تونه بدون اجازه و بدون اینکه من بفهمم طلاق توافقی بگیره؟ مهریشو گذاشته اجرا.

    پاسخ
    • درود بر شما. خیر برای طلاق توافقی حضور هر دو طرف الزامی است. اجرا گذاشتن مهریه ربطی به طلاق ندارد و ممکن است تنها ابزاری برای ایجاد فشار به شما برای رضایت در طلاق توافقی باشد.

      پاسخ
  • Avatar
    همایون غلامی
    ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ ۱۴:۱۴

    سلام خسته نباشید میگم به مجموعه هوداد. واقعا دستمریزاد. خیلی عالی هستین. من راضیم ازتون. تجربه خیلی خوبی داشتم.

    پاسخ
  • Avatar
    نعمیه ساروی
    ۱۴۰۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۱۹

    سلام برای طلاق توافقی حتما باید بریم جلسات مشاوره بهزیستی؟ نمیشه این جلسات رو نریم؟

    پاسخ
  • Avatar
    علی بلوری
    ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ۱۱:۴۵

    سلام با خانمم 3 سال هست که تو عقدیم. ولی چون مریض شده و خیلی مریضی سختی داره هنوز زندگیمون شروع نشده. تصمیم به جدایی گرفتیم. چیکار باید بکنیم میشه راهنمایی کنید؟

    پاسخ
  • Avatar
    حسن فاتحی
    ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۵۳

    سلام خسته نباشین. دختر من الان 5 سال تو عقده و الان شوهرش میخاد توافقی ازش جدا بشه. ما هم چاره ای نداریم. آیا به دخترم نفقه تعلق میگیره؟

    پاسخ
  • Avatar
    مهرزاد عادل
    ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ۲۲:۰۲

    سلام وقت بخیر. ما می تونیم تو محضر برای طلاق توافقی اقدام کنیم؟ حتما باید دادگاه بریم؟

    پاسخ
  • Avatar
    حسین فتح الهی
    ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۱۵:۰۴

    سلام وقت بخیر. طلاق عسر و حرج زودتر نتیجه میده یا طاق توافقی؟ کدومش هزینه بیشتری داره؟

    پاسخ
  • Avatar
    احمد نعمتی
    ۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ۱۰:۳۶

    سلام وقت بخیر. دخترم بدون اجازه من از شوهرش طلاق توافقی گرفته و مهریه رو بخشیده. من می تونم با تنظیم شکایت برای فریب دخترک از بابت بخشش مهریه، از شوهرش مهریه بگیرم؟ چون به ما نگفته بود.

    پاسخ
  • سلام من و همسرم میخوایم توافقی از هم جدا شیم. زنم از تو گوشیم عکس چتای من با یک خانمی که تازه باهاش آشنا شدم رو گرفته. چیکار باید کنم؟

    پاسخ
  • Avatar
    اعظم مرادی
    ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ۱۸:۴۸

    سلام وقت بخیر. در طلاق توافقی میشه بگین خوانده و خواهان کیا هستن؟

    پاسخ
  • Avatar
    مسعود سعیدی فر
    ۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ۱۱:۱۲

    سلام خسته نباشید. من ایران نیستم و میخوام از همسرم طلاق بگیریم. میشه به شما وکالت بدم که همونجا کاراشو انجام بدین؟

    پاسخ
  • Avatar
    فاطمه عبدی
    ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ ۲۲:۴۶

    سلام وقت بخیر. ما تهران عقد کردیم ولی الان ساکن شهرستانیم. برای طلاق توافقی حتما باید بیایم تهران؟

    پاسخ
  • Avatar
    مهیار خجسته
    ۱۴۰۲/۰۷/۲۲ ۰۷:۲۵

    سلام. ما میخوایم طلاق توافقی بگریم. خانواده زنم دائما در دادگاه حرف های دروغ میزنن. قاضی از کجا میخواد بفهمه که کی راست میگه کی دروغ؟

    پاسخ
  • سایت طلاق ثبت احوال چیه؟

    پاسخ
  • Avatar
    خسته ام خسته
    ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ ۲۲:۵۱

    من حال ندارم مقاله بخونم میشه بگید در یه خط برای طلاق باید چیکار کرد؟

    پاسخ
  • طلاق از شوهر معتاد چقدر طول میکشد؟

    پاسخ
  • بدون شناسنامه میشه طلاق گرفت؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست